Amortering
Tiotusentals ansökningar om amorteringsfrihet
En halv miljon samtal. Så summerar kundtjänsten på storbanken Swedbank mars månad.
– Det är en ökning med närmare 30 procent jämfört med normalt, en väldigt kraftfull ökning, säger Mikael Björknert, chef för Swedbanks svenska bankverksamhet.
– Det visar på den oro som finns bland företagen och privatpersonerna, tillägger han.
Förtvivlade bankkunder
Problemen har slagit särskilt hårt mot besöksnäring, transportindustrin och butiker i storstäderna, inte minst i smittdrabbade Stockholm, där Anders Bergroth är chef för Swedbanks kontor på Hamngatan.
– Just de här drabbade branscherna mår väldigt dåligt. Det är förtvivlade företag och ägare som kommer till oss, säger Bergroth.
Ute på kontoren anpassas verksamheten till skyddsåtgärder. Det har införts begränsningar för antalet besökare och satts upp anvisningar om avstånd och för att minska smittspridningen. Och precis som många matbutiker har bankkontoren öppnat upp en timme tidigare varje dag, för äldre och andra riskgrupper.
– Vi har haft några incidenter där folk har hostat. Då har vi snällt och vänligt bett dem att gå ut, säger Bergroth.
Den kraftiga ökningen av kunder som hör av sig ser inte ut att minska, enligt Björknert. Därför satsar Swedbank nu på att hitta nya kanaler för att nå ut bredare med information. Det går bland annat att ringa kontoret med identifiering eller ha videosamtal. Dessutom har rådgivare utbildats i alla olika statliga stödåtgärder.
Många vill ha amorteringsfrihet
Det finns även verktyg på hemsidan för att räkna ut hur ett företag kan sänka kostnaderna med hjälp av uppskov av skatt och moms eller andra stödformer som amorteringsfrihet eller permitteringsstöd. Det planeras även rådgivning live via bankens Facebooksida.
Swedbank, som är en av stora aktörerna på bolånemarknaden, har i linje med instruktioner från Finansinspektionen (FI) hittills beviljat amorteringsfrihet till 14 000 privatkunder och 1 500 företagskunder i coronakrisen.
Storbanken SEB har samtidigt beviljat 3 800 privatkunder amorteringsfrihet, enligt presschefen Frank Hojem. Och enligt kollegan Erik Wennergren på SBAB har det statliga bolåneinstitutet fått in drygt 6 000 ansökningar.
Från och med tisdag nästa vecka ska det även bli möjligt för låntagare som inte drabbats direkt av coronakrisen att ansöka om amorteringsfrihet, enligt ett nytt förslag från FI.
– Vi ser ett stort intresse hos våra kunder att ta del av detta, säger Hojem.
“Behövs akut hjälp”
Från och med onsdag kan bankkunder dessutom ansöka om lån med garantier från Riksgäldens så kallade företagsakut – lån som många kritiker anser har för krångliga och hårda villkor.
– Det har varit en diskussion. Men nu är det bestämt att det är så här det ska se ut och bankerna har skrivit på de här avtalen, där staten garanterar 70 procent. Jag tror att det är bättre att vi kommer ut med lånen än att vi dividerar längre kring om det är rätt eller fel. Nu behövs det akut hjälp, säger Björknert på Swedbank.
SEB är också positiva till åtgärden, enligt Hojem:
– Vi hoppas och tror att åtgärden kommer att leda till att livskraftiga företag får möjlighet att övervintra den här perioden.
“Bra kapitalbas”
Än så länge är det svårt att säga något säkert om hur många konkurser det kan bli i krisen och hur stora kreditförluster bankerna ska räkna med.
– Vi och andra banker har byggt en bra kapitalbas. Vi vet att i sämre tider kommer företag att gå i konkurs. Vi är beredda på det. Men vi vet inte och vill inte spekulera, säger Björknert.
Trots stresstecken som högre räntor på lån mellan banker har bankerna än så länge varit ganska ointresserade av att fylla på med mer dollar och kronor, för att med dessa öka utlåningen.
Behovet av denna likviditet finns inte i banksystemet just nu, enligt Björknert. Han tillägger dock att det samtidigt är bra att Riksbanken har öppnat upp sina kanaler för likviditetsstöd till bankerna.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.