Tio frågor: vd Jonas Tellander
Hur ser Storytels expansionsstrategi ut?
– Vi är ganska opportunistiska och för oss handlar mycket om att hitta rätt person på den aktuella marknaden. Vi ser gärna att streamingtjänster redan har etablerat sig på den lokala marknaden och att till exempel Spotify och Netflix har etablerat betalmodellen för streaming. Penetration av smartphones och Internet är inget hinder längre, den är bra på de flesta ställen i världen.
Hur viktigt är samarbeten med operatörer?
– Det har inte varit viktigt för de marknader som vi befinner oss på i dag. Den trafiken står för en väldigt liten del av den totala. I vissa länder kommer det dock vara viktigt, framförallt där det är svårt att ta betalt av kunder och infrastrukturen för debitering inte har blivit etablerat.
Vilka investeringar krävs för en ny marknad?
– Först krävs det att man bygger upp en lokal ljudbokskatalog med eget innehåll. Kostnaden för att producera en ljudbok varierar, men i Sverige kostar det i storleksordningen 40 000 kronor för 10 timmar ljudbok. Den andra stora kostnaden är marknadsföringen av tjänsten.
Hur lång tid tar det att nå lönsamhet på en marknad?
– Det varierar och beror bland annat på hur mycket vi måste utbilda marknaden vad en ljudbok är. I extremfallet Norge blev vi lönsamma redan efter 1,5 år. I Danmark hade vi hård konkurrens av Mofibo, som vi förvärvade förra året. Det dröjde fyra år i Danmark. Nederländerna tar troligen fem år, men där byggde vi upp verksamheten från scratch och den är i dag Storytels fjärde största marknad. I Sverige dröjde det fem år tills vi hade positivt kassaflöde.
Vilken marknad växer snabbast för Storytel just nu?
– Storytel visar bra tillväxt på alla våra marknader, men Nederländerna är den marknad som sticker ut mest. Vi är marknadsledare i Sverige, Norge, Danmark och Nederländerna och bedömer att vi kan behålla den positionen. I år etablerar vi oss på fyra nya marknader, Ryssland, Indien, Spanien och Förenade Arabemiraten.
Hur ser ni på de stora engelsktalande länderna?
– Det kommer vara svårt att få en ledande roll. Samtidigt är vi igång i Indien, men då på lokala språk.
Vilka hot ser du?
– Vi måste ständigt vara innovativa, hitta rätt personer lokalt och rätt upplägg i varje land. Det här är inget globalt upplägg där vi kan trycka på en knapp och rulla ut i alla länder. Det tar tid. Risken finns alltid att någon annan hinner bygga en ledande position före oss. Storytel ska vara den första spelaren på marknaden där vi bygger upp en stark varumärkeskännedom, det gäller att hinna det.
Finns planer på listbyte från nuvarande Aktietorget?
– Det är inget som är kommunicerat, men det är rimligt att anta att vi rör oss i den riktningen någon gång framöver.
Om det finns någon, vad är den vanligaste missuppfattningen om Storytel på aktiemarknaden?
– I Sverige tycker jag folk förstår och vet vad en ljudbok är. Det kan vara värt att känna till att Storytel startade abonnemangsformen med fri lyssning redan år 2006. Med andra ord var vi ett antal år före både Spotify och Netflix. Vi är originalet.
Vilken bok lyssnar du själv på just nu?
– ”The everything store – Amazon” av Brad Stone med Pete Larkin som inläsare.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.