TikTok-kaos på Rusta: ”Överträffade våra vildaste förhoppningar”

Ett hårstylingverktyg från Rusta blev viralt på TikTok. Det ledde till både köer och kaosartade scener på Rustavaruhus runt om i landet när människor ville få tag på multistylern, eller 'dyson dupen', som den kallas. "Vi trodde väldigt mycket på denna produkt, men inte tillräckligt har det ju visat sig", kommenterar Rustas IR-chef till Afv.
TikTok-kaos på Rusta: ”Överträffade våra vildaste förhoppningar” - rusta_tiktok
Många köade för att få tag på stylingverktyget. Rustas ir-chef Cecilia Gärdestad säger att responsen överträffade deras förväntningar. Foto: Melinda Beheshti / TikTok och Rusta

Dysons premiumhårfön kostar runt 6 000 kr. Rustas version lanserades för under 1 000 kr och i förra veckan kunde den köpas för halva priset: 499 kr. Och när ‘dupen’ trendade på TikTok var det många som ville få tag i ett exemplar.

“Produkten i fråga blev viral efter att den uppmärksammats av ett antal influensers och var inte ett resultat av Rustas marknadsföring i sociala medier”, skriver Rustas IR-chef Cecilia Gärdestad till Affärsvärlden.

Stylingverktyget från Rusta som blev viralt. Foto: Rusta

Hon beskriver att bolaget sett uppståndelse kring olika produkter genom åren men att sociala meder förstärker fenomenet ytterligare.

“”Vi trodde väldigt mycket på denna produkt, men inte tillräckligt har det ju visat sig”, uppger Cecilia Gärdestad.

Flera tidningar har rapporterat om tumultartade scener och på TikTok har det riktats kritik mot bolaget. Vittnen har beskrivit hur människor klättrat över varandra, hyllor välts och att det blivit så hotfull stämning att polis behövt tillkallas.

Cecilia Gärdestad säger att Rusta genomfört åtgärder.

“Det har varit lugnt i de flesta varuhusen, men tyvärr blev det ett stressat läge på ett fåtal platser. Rusta har genomfört åtgärder för att undvika trängsel och för att säkerställa en bra miljö”.

Säljs på andrahandssajter

Produkten är slutsåld i Sverige och Norge, men kan hittas på andrahandssajter som Tradera. I en auktion är budgivningen uppe i över 1 600 kr.

TikTok som marknadsföringskanal har varit lyckad för flera lågpriskedjor. Danska Normals Sverigechef Jan Nyberg beskrev för Afv att en av framgångsfaktorerna för lågpriskedjan är att de “dammsuger sociala medier efter trender”. Även Clas Ohlson satsar på sociala medier för att nå ut till unga vilket de lyckats med enligt VD Kristofer Tonström.

Cecilia Gärdestad bekräftar att produkten uppmärksammats av många på sociala medier och säger att Rusta även fortsättningsvis kommer avvända sig av sociala medier i sin marknadsföring.

Kommer ni använda er av TikTok framöver?

“Ja, självklart.”

Enligt Rusta finns hårverktyget kvar på varuhus i Finland och Tyskland.

Läs mer: Rusta: Inte längre lågpris

Läs mer: Afv avslöjar: Rusta-miljardärens serieförvärvare på väg till börsen

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.