Ticket missköter informationen

Förlusten ökar i Ticket, framförallt är det förvärven i Norge som blivit dyrare än beräknat. Men istället för att informera om detta löpande har ledningen mörkat och försökt hålla marknaden på gott humör. Samtidigt har VDn Anders Holst sålt av egna aktier i bolaget.

Ticket gjorde marknaden besviken – igen. Idag redovisade bolaget en förlust på 10,5 Mkr för årets första nio månader. Räknar man bort SPP-pengarna skulle förlusten ha legat på 18 Mkr. Det står i bjärt kontrast till nyss avgångne VDn Anders Holsts utlåtanden i senaste bokslutskommunikén. Där skrev han så här: ”Kraftfull fokusering på resultatförbättring av butiksverksamheten i Sverige, Norge och (delägda) Belgien bör kunna ge betydande resultatförbättringar under 2000.”

Men så blev det inte. Problemet stavas Norge. Uppenbarligen hade Anders Holst inte gjort någon särskilt grundlig genomgång av norska Winge, eftersom han vid tidpunkten för förvärvet 1999 uppgav att det skulle ge ett ökat resultat per aktie på 75-90 öre för helåret 2000. Istället har den norska verksamheten belastat resultatet hittills i år med över 18 Mkr.

Allt eftersom tiden gått måste Anders Holst ha förstått att det här inte var så lättförtjänta pengar. Det borde marknaden ha fått veta löpande. Istället följer informationen ett mönster; vid rapporten redovisas ett resultat som är sämre än väntat men samtidigt kommer ledningen med nya löften, som inte heller infrias.

En pikant detalj i sammanhanget är att samtidigt som Anders Holst fick alltmer klart för sig att förlusterna hopade sig i Norge har han sålt av stora delar av det egna aktieinnehavet. Skälet till försäljningen var att han i början av oktober slutade på Ticket och var på väg till sitt nya jobb som VD för Fritidsresor. Det är bara så mycket större orsak att ge hela marknaden samma information som han hade.

När det gäller den övriga verksamheten ökar förlusten även i Belgien, även här har omstruktureringarna kostat mer och tagit längre tid än man räknat med men det rör sig om mindre summor. Samtidigt har det stora hoppet i Ticket, hälftenägda internetsatsningen Dream ticket, fått känna av kapitalmarknadens skepsis mot internethandel.

Det har varit svårt att få in nya finansiärer i Dream ticket och Ticket har tvingats öka sitt åtagande till 60 procent från tidigare 50 procent, snarare än minska något som planen var. Som en eftergift till marknadsläget har marknadsföringskostnaderna bantats i ett försök att kunna visa vinst tidigare.

Det positiva är att Dream ticket nyligen har slutit avtal med Barclays Bank, en av Storbritanniens största finansiella aktörer, som just har startat en konsumentportal. En annan god nyhet är att den svenska marknaden går som tåget och har vuxit organiskt med 18 procent under perioden.

Ticket har nu en ny VD, Dag Tveterås, och han får ett tufft jobb att vända opinionen till bolagets fördel. Kursen föll med ett par kronor till 19-20 kronor när resultatet släpptes på måndagsförmiddagen. Den osäkra utvecklingen och dåliga informationen gör att riskpremien har ökat i bolaget. Långsiktigt bör det fortfarande kunna bli en bra affär. Men just nu är det bäst att avvakta och se vad nye VDn kan göra.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Euro Accident