Thules resultat lägre än väntat – förväntar sig fortsatt tuff marknad

Fritidsproduktbolaget Thule redovisar en omsättning som var lägre än väntat under första kvartalet.
Thules resultat lägre än väntat – förväntar sig fortsatt tuff marknad - Affärsvärlden, Mattias Ankarberg, VD Thule
Mattias Ankarberg, VD Thule. Foto: Meli Petersson Ellafi / BILDBYRÅN

Även rörelseresultatet var sämre än väntat. Bolaget förväntar sig en fortsatt tuff marknad.

Omsättningen steg 10,0 procent till 2 662 miljoner kronor (2 420). Utfallet kan jämföras med Factsets analytikerkonsensus som låg på 2 737. Den organiska försäljningstillväxten var -2,9 procent.

Bruttomarginalen för kvartalet ökade till 44,8 procent (41,2).

“Under första kvartalet var den nordamerikanska marknaden svag och ökad osäkerhet påverkade även övriga världen. Samtidigt fortsatte vårt arbete med att skapa ett större, mer lönsamt Thule att ge resultat. Försäljningen ökade med 10 procent och bruttomarginalen var den högsta någonsin. Trots en fasning av produktutvecklingskostnaderna till det första kvartalet var rörelseresultatet i linje med föregående år”, uppger vd Mattias Ankarberg i rapporten.

Thule-chefen uppger vidare att nya produkter och kategorier driver på tillväxten.

Rörelseresultatet blev 401 miljoner kronor (412), väntat rörelseresultat var 457. Rörelsemarginalen var 15,1 procent (17,0). I år lanseras fler produkter tidigare under året vilket medför högre kostnader i det första kvartalet, skriver Thule i rapporten.

Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till -334 miljoner kronor (89).

Thule-chefen upprepar att man genomför prishöjningar i Nordamerika trots att man har två egna fabriker. Bakgrunden är att tullarna får effekter.

“Vi förväntar oss en fortsatt tuff marknad, särskilt i Nordamerika. Vi möter framtiden med starka marknadspositioner, beprövad anpassningsförmåga och långsiktiga satsningar. Jag ser fram emot att fortsätta resan mot ett större, mer lönsamt Thule – och de många nya produkter som lanseras redan under andra kvartalet”, avslutar Ankarberg sitt vd-ord.

Thule, Mkr Q1-2025 Konsensus Förändring mot konsensus Q1-2024 Förändring
Nettoomsättning 2 662 2 737 -2,7% 2 420 10,0%
Organisk försäljningstillväxt, procent -2,9
Rörelseresultat 401 457 412 -2,7%
Rörelsemarginal 15,1% 18,9% 17,0%
Nettoresultat 266 300 -11,3%
Resultat per aktie, kronor 2,46 2,83 -13,1%
Kassaflöde från löpande verksamhet -334 89

Konsensusdata från Factset

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.