Tesla på väg att förlora sin EV-marknadsdominans i USA

Teslas försäljning har backat och nu biter konkurrensen på riktigt. Konkurrenterna väntas nu gemensamt gå om Tesla sett till antal sålda elbilar. Det rapporterar Bloomberg.
Tesla på väg att förlora sin EV-marknadsdominans i USA - Tesla Elon Musk

Tesla ser ut att förlora en betydande framgång som bolaget har hållit i sex år: att sälja fler elbilar i USA än alla sina konkurrenter tillsammans, rapporterar Bloomberg.

Marknadsledare sedan 2018

Tesla, grundat av Elon Musk, har varit en pionjär inom elbilsindustrin och sålt fler elbilar än någon annan tillverkare sedan Model S överträffade Nissan Leaf 2015. Sedan 2018 har Model 3 cementerat Teslas ledarskap på marknaden.

Tesla är den största elbilstillverkaren i USA med stor marginal. Under de senaste tolv månaderna har företaget sålt mer än fem gånger så många elbilar i landet som närmaste konkurrent, Hyundai/Kia. Tesla tillverkar också världens mest sålda bil, Model Y, och säljer fler helt eldrivna fordon globalt än någon annan, enligt Bloomberg.

Tesla är världens mest värdefulla bilföretag. Företaget är värt cirka 780 miljarder dollar – cirka 180% mer än den näst största biltillverkaren, Toyota Motor.

Under de senaste tolv månaderna fram till maj sålde Tesla cirka 618 000 elbilar i USA, jämfört med ungefär 597 000 elbilar sålda av andra tillverkare, enligt siffror från Marklines, en leverantör av månatlig försäljningsdata för bilindustrin.

Ökad konkurrens för Tesla

Under det första kvartalet minskade Teslas försäljning med 13% jämfört med föregående år, medan försäljningen för sex av de tio största elbilstillverkarna ökade dramatiskt, från 56% hos Hyundai/Kia till 86% hos Ford, enligt Bloomberg. April och maj visade på samma trend.

“Tesla har drivit på elektrifieringen av fordonsindustrin, men nu möter de ökad konkurrens från andra märken med nya modeller — och Tesla har inga nya modeller”, säger Stephanie Valdez-Streaty till Bloomberg.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från ABG Sundal Collier
Annons från Mangold