Bilindustri
Tesla frias efter dödsolycka
Det var i maj ifjol som en förare i en Tesla Model S-bil dog efter en kollision med en lastbil. Olyckan inträffade i en obevakad korsning i Florida. Spekulationerna kring olyckan har varit intensiva. Tesla själva indikerade att kraschen kan ha berott på att det automatiska bromssystemet inte läste av sin omgivning på rätt sätt, eller att autopiloten felbedömde situationen.
NHTSA tillsatte en haveriutredning. Mannen hade haft flera autopilotfunktioner påkopplade. Han hade kört i 119 kilometer i timmen på en sträcka där hastighetsgränsen är 104 kilometer i timmen. Enligt NHTSA:s bedömning bör lastbilen ha varit synlig för föraren i minst sju sekunder före kraschen.
I haverirapporten slår NHTSA fast att ”i vår genomgång hittades inga design- eller prestandafel i vare sig bromssystem eller autopilot”. Myndigheten noterar vidare att deras tester visar att systemen i Tesla-bilarna fungerar som de ska. NHTSA påminner om att dagens autopilotsystem, likt det i Teslas modeller, kräver ”fullständig” uppmärksamhet av föraren under hela färden”.
”Tesla har utrustat sina bilar med information om systemets begränsningar i användarmanualen, i användargränssnittet och med tillhörande varningar/larm, även om de hade kunnat vara mer specifika. De har dessutom ett system som övervakar föraren för att hjälpa denne att bibehålla uppmärksamheten i alla situationer”.
Text: Peter Ottsjö
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.