Northvolt
Tesla-björnen: Om Northvolt lyckas är det på grund av staten och jättens panik
Hajpen kring elbilar har lagt sig och på marknaden råder ett överutbud, hävdar Per Lekander som rattar hedgefonden Energy Dynamics på det Londonbaserade fondbolaget Clean Energy Transition.
“En av mina investeringsteser just nu är att vi befinner oss i en anti-EV-situation”, säger han till Afv.
Hedgefondförvaltaren satsar miljardbelopp på att Tesla-aktien ska rasa. Dessutom blankar han flera bolag med verksamheter inom elbilssektorn. Några av dessa bolag är asiatiska batteritillverkare.
En konsekvens av den forna elbilshysterin
Per Lekander är tveksam till jättesatsningen Northvolt, men han låter sig ändå imponeras en smula.
“Det är helt otroligt att man från ingenting lyckats etablera ett sådant enormt projekt uppe i Norrland. Men orsaken till att det varit möjligt är att det var en elbilsbubbla. Investerare har öst in pengar. Volkswagen och andra biltillverkare är desperata”, säger hedgefondförvaltaren.
I dag hade det inte gått att genomföra ett sådant projekt, menar han.
Per Lekander anser att Northvolts affär i sig inte är särskilt attraktiv. Mest på grund av att marginalerna troligen kommer vara låga och att affären är kapitalintensiv.
“Dock, om du lyckas få myndigheter och desperata företag att ingå subventionerade kontrakt kan det enskilda businesscaset vara bra”, säger han och fortsätter:
“Om Northvolt blir väldigt lönsamt kommer det att bero på att staten betalat en del av pengen och att Volkswagen hade panik, om vi säger så.”
“Deras analyser är mer djupgående”
Northvolts presschef Anders Thor bemöter kritiken:
“Det är ju trevligt att höra att Per Lekander är imponerad, eftersom han konsekvent varit oimponerad med allt som omfattat elektrifieringen av transportsektorn, inklusive Tesla. Vi ser dock väldigt tydligt att fordinsindustrin arbetar med fastlagda planer för sin elektrifiering, inte bara på grund av politiska riktlinjer, utan primärt för att deras kunder helt enkelt ser elektriska fordon som mer attraktiva produkter.”
Anders Thor påminner om att några globala jättar, som Goldman Sachs och Blackrock, “gått igenom Northvolts strategi och affärsmodell under flera år” och har valt att gå in med “betydande delar av de över 150 miljarder” som Northvolt hittills tagit in i kapital.
“Det finns indikationer på att deras analyser är en aning mer djupgående”, säger Anders Thor.
Gällande Per Lekanders resonemang om att Northvolts affär är kapitalintensiv med troligtvis låga marginaler svarar Anders Thor med att Northvolt har högre marginaler än andra aktörer inom industrin.
“Vi levererar även främst till premiumsegmentet av fordonsindustrin, som har bättre marginaler än medium- och lågsegmentet – och vi ser idag att det är en lönsam affär för många etablerade aktörer.”
Anders Thor avfärdar resonemanget om att biltillverkare skulle vara desperata.
“Det stämmer att efterfrågan på batterier är hög. Jag skulle nog dock våga säga att vår orderstock på över 500 miljarder kronor inte har skapats av desperation, eftersom vi har många duktiga asiatiska konkurrenter, utan för att vi gemensamt investerat i 3–4 år långa utvecklingsprogram tillsammans med bland andra Volkswagen, Scania, BMW och Volvo Cars.”
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.