tema huvudartikel
Operatörerna lär inte bli ensamma med att kamma in miljoner på innehållet i telefonerna. Även telefontillverkarna kliver sakta men säkert in på området. För när konkurrensfördelarna inte längre ligger i tekniken är det med innehåll som tillverkarna ska konkurrera. – Konkurrensen är stor och det finns många duktiga spelare. Då blir innehållet i telefonerna viktigt. Vi kan erbjuda bilder, ljud och annan underhållning via våra telefoner, säger Nina Eldh, informationschef på Sony Ericsson. Sedan ett par månader tillbaka har Sony Ericsson avtal med Sony Music och Sony Pictures. Nu är även avtal med externa innehållsleverantörer på gång. – Vi är inte hårt knutna till Sony. Det pågår förhandlingar med andra bolag, säger Per Alksten, produkt- och marknadschef för Sony Ericsson i Norden. Disney har nämnts som ett exempel. Enligt Sony Ericssons presschef Peter Bodor vill Ericsson även försöka ta betalt för sitt innehåll. Ett sätt att göra det på är att erbjuda spel där användaren får tillgång till första nivån via telefonen. För att användaren ska kunna spela de högre nivåerna måste operatören betala Sony Ericsson. Uppgifterna bekräftas dock inte av , ansvarig för . – Några sådana tankar finns inte, säger han.
Att telefontillverkarna knyter avtal med innehållsleverantörerna är unikt. I Japan, som varit föregångsland när det gäller mobilt internet, är det operatörerna som gjort det. Tron var länge att den japanska modellen skulle bli förhärskande även i Europa. Men så verkar inte bli fallet. Precis som  säger Per Alksten att läget för telefontillverkare och operatörer skiljer sig åt. Syftet med innehållet är ett annat. – För Sony Ericsson används innehåll som ett konkurrensmedel i telefonen, för operatörerna är det ett sätt att få in trafikavgifter”, säger han.
Men Sony Ericsson får passa sig för att inte gå för långt.. – Än så länge inkräktar Sony Ericssons tjänster inte på oss. Men det finns naturligtvis en gräns för hur långt de får gå, säger Bo Johanisson, affärsutvecklingschef på Vodaphone. Nokia har fått rätt mycket spä för sitt Club Nokia. En portal som erbjuder tjänster till Nokiaanvändare. Det rör sig i första hand om funktioner som ringsignaler och loggor, vilket må låta som ospännande tjänster, men det är de som är de japanska storsäljarna. På avdelningen för mobilt internet utvecklar Ericsson tekniker för att kunna erbjuda olika former av tjänster. Det ger ett nära samarbete med innehållsleverantörerna.
Att operatörna är kolugna och ser på Ericssons arbete utan skräck förefaller inte heller sannolikt. Enligt uppgifter till FV är Telia osäkra om sin strategi för mobilt internet och därför oroade över mobilleverantörernas positioneringsstrategier. Och en anställd på en 3G-operatör har använt liknelsen: ”Det känns som om vi bygger rälsen och någon annan tar betalt för biljetterna.” Att så skulle vara fallet dementeras dock av Per Alksten. – Vår målsättning med innehållet är att stimulera tillväxten av mobiltelefoni. Vi erbjuder ett mindre antal tjänster som visar vad våra telefoner kan göra, tillägger han. Även operatörerna har än så länge en positiv syn på Ericssons arbete. – Ericsson erbjuder tjänster för att stimulera marknaden. Allting som kan bidra till att få fart på 3G välkomnar vi, säger Hi3Gs vd Chris Bannister. Att operatörer och tillverkare numera konkurrerar med varandra håller ingen av parterna med om. – Vi vill inte kanibalisera på operatörernas marknader, De är ju våra kunder, säger Per Alksten.
Lotta Dinkelspiel
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.