Telias VD sparkar 3 000 anställda: ”Upplever ömsesidig förståelse”

Telias nye VD sätter ner foten med en rejäl neddragning av personalstyrkan. "Den nya organisationen ska vara på plats den 1 december", säger en ledare som gillar hårda deadlines och försäkrar aktieägarna om att utdelningen nästa år står fast. Han svarar också på frågar varför de inte sparkar ännu fler.
Telias VD sparkar 3 000 anställda: ”Upplever ömsesidig förståelse” - WEB_INRIKES
Telias VD Patrik Hofbauer. Foto: TT

Den 1 februari tillträdde Patrik Hofbauer som ny VD för ett Telia som befunnit sig i långvarig kamp med höga kostnader. Därför var onsdagens besked att man minskar personalstyrkan med 3 000 personer inte helt oväntad.

“Att det skulle bli förändringar hade nog alla förstått, men omfattningen tror jag inte man förstått”, säger Hofbauer till Afv om hur beskedet mottas internt.

Han beskriver dagen som “supertuff” och säger att han förstår medarbetarnas oro.

“Men under alla-mötet i morse upplevde jag ändå en ömsesidig förståelse för vad man vill åstadkomma och en hög grad av igenkänning i de utmaningar vi har”, säger han.

“En stor omställning för det här företaget2

Neddragningen är del i ett förändringsprogram som ska leda till årliga besparingar på 2,6 miljarder kronor, till en engångskostnad på runt 1,4 miljarder kronor.

Att kapa 15% kan låta mycket, men jämfört med konkurrenterna har ni fortfarande många anställda. Utifrån det perspektivet, varför sparkar ni inte fler?

“Man har en verksamhet och ska klara av att leverera utifrån den strukturen. Den förändring vi lanserat idag är för att bli enklare. Vi har en hög komplexitet i vårt arbetssätt eftersom vi centraliserat så mycket”, säger Hofbauer.

Han beskriver hur snabbheten måste öka på alla fronter och att man vill skapa bättre utrymme vad gäller kassaflöde att täcka både investeringar och utdelning.

“När vi benchmarkar ser vi att det finns en potential att bli mer effektiva, men det måste balanseras med vad som är rimligt utifrån den komplexitet och drift vi har. 3 000 personer är en stor omställning för det här bolaget och den största vi gjort på väldigt många år”, säger han.

Neddragningarna kommer att omfatta alla enheter, men fokuserar på gemensamma funktioner. Telia har centraliserat under lång tid men nu vill Hofbauer “vända på kultingen” och stärka länderna.

“Vi flyttar en stor del av vår teknologi ut till länderna så att de rapporterar direkt till landscheferna istället. Ansvaret kommer närmare kunden”, säger han.

Ögonen på deadline

Flera VD:ar före dig har misslyckats med att leverera utlovade besparingar. Vad kan du ge för försäkringar för genomförandet?

“Jag kan inte ge svar på varför man lyckats eller inte lyckats historiskt, men vi har lagt en ganska hård deadline. Vi ska ha den nya organisationen på plats den första december och vill gärna ge information till våra medarbetare under november månad.”

Det är en, för organisationens storlek, ambitiös plan och han understryker att den är förbehållen fackliga förhandlingar.

“Men alla är överens i styrelsen och ledningen om att det här ska genomföras”, säger han.

På frågan vilken typ av ledare han måste vara för att nå målet formulerar han svaret med ett “vi”.

“Vi måste ha tydliga deadlines. En kultur som säger att vi har ett datum som vi ska leverera på och så gör vi det. Sen kan saker hända som vi inte vet eller har kontroll över. Kom tillbaka i december så får vi se.”

Utdelning utlovas

I pressmeddelandet betonade bolaget att den utdelning på 2 kronor per aktie som utlovats inte är hotad av engångskostnaden för omstruktureringen. 

Kan aktieägarna till och med hoppas på höjd utdelning när besparingarna slår igenom i resultaträkningen?

“Det är en styrelsefråga. Operativt jobbar vi med att skapa ett kassaflöde som täcker både investeringar och utdelningar. Vi kommer att prata mer om det på kapitalmarknadsdagen 26 september. Då kommer även en outlook för de närmaste tre åren”, säger Hofbauer.

Apropå kapitalmarknadsdagen, varför väljer ni att gå ut med det här beskedet i förväg?

“Vi har arbetat med det här ett tag och känner att vi är redo. Då vill vi gå ut med informationen så skyndsamt som möjligt för att få det påbörjat och genomfört. Det finns en massa risker med att sitta på det, läckage och allt möjligt. När vi fattat ett beslut måste vi dessutom informera om det enligt MAR.”

TV4-frågan

En ständigt återkommande fråga är vad Telia ska göra med den medieverksamhet där TV4 ingår. Redan i vintras uppgav källor till Affärsvärlden att en försäljningsprocess inletts, med Bonniers, Schibsted och danska Egmont som intressenter. Både Hofbauer och hans företrädare, Allison Kirkby, har på olika sätt uttryckt en långsiktig önskan att sälja, men har inte sagt något om konkreta steg.

“Vårt fokus är att de levererar på den plan de har och det gör de väldigt fint just nu. Både Q1 och Q2 är vi nöjda med. Det kommer säkert fler frågor på det den 26 september”, är det enda han säger idag.

Aktien har stärkts hela 20% sedan ditt tillträde. Var kommer kursen att stå om ett år?

“Vi vill skapa aktieägarvärde och om man tittar på den treårsplan vi jobbar med så är det en viktig del att frigöra kassaflöde. Så att vi kan  täcka utdelningen och slippa ha den pressen på vår aktiekurs. Vi ska jobba vidare med det och återkommer med andra planer. Men var aktiekursen ska ligga kan jag inte säga”, säger Telias VD.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.