Telia vill köpa bredbandsbolag

Indra Åsander, blivande chef för Telias nya affärsområde Internet Services, är öppen för att köpa bredbandsföretag. Men först ska hon arbeta fram en ny bredbandsstrategi för Telia. Det svala intresset för bredbandstjänster gör att branschen är i gungning.

I det nya affärsområdet Internet Service samlas 500 personer. Det är en brokig samling verksamheter. Telias bredbandsportal, företag som erbjuder generella internetlösningar och andra som gör lösningar för e-handel. Bland annat samriskföretaget Marakanda som ägs ihop med Föreningssparbanken. Det är oklart om Internet Services ska bli ett medieliknande innehållsföretag, ett konsultföretag eller litet både och. Affärsområdets nya chef, Indra Åsander, vet inte än vilken väg Telia ska gå när det gäller bredband och internet. ”Vi har vårt ursprung i databranschen, men konvergensen gör att det finns nya typer av affärsmöjligheter i olika branscher.” ”Men jag kan inte svara dig hur mycket medieföretag vi är. Det är det vi ska ta tag i nu. Vi ska göra en kraftsamling av våra resurser och lägga fast strategier för internet och bredband.”

Syftet med Telias nya affärsområden är att öppna företaget för strukturomvandlig inom data-, tele- och mediebranscherna. ”Konkret för oss kan det innebära att vi köper andra bredbandsbolag. Men det kan också innebära att vi säljer verksamheter. Det gäller att hitta en nisch där man kan bli tillräckligt bra”, säger Indra Åsander.

Hon vill dock inte avslöja om det är bredbandsportalen eller företagen som gör internet- och e-handelslösningar som kan komma att säljas. Det kan bli flera typer av lösningar. ”Jag ser möjlighet att göra strukturaffärer, partnerskap och samarbeten. Många hjärnor måste arbeta ihop för att det ska komma något bra ut av den här branschen”, säger hon.

Den rådande bredbandskrisen beror på en svalare efterfrågan bland hushållen än väntat och felaktig prissättning. ”Jag har delvis känt av den svaga efterfrågan på mitt nuvarande jobb på Skanova. Det är så att privatmarknaden aldrig reagerar så snabbt som man hoppas.” ”Men jag är övertygad om att intresset finns där”, fortsätter hon.

Hur kan du vara det? ”Jag tror det rent filosofiskt. För att det är så himla bra. Bredband kan underlätta livet för många på litet sikt”.

Litet sikt, vilken tidshorisont menar du då? ”Jag kan inte bedöma hur lång tid det tar. Idag finns det underhållningstjänster. Jag tror att det måste komma till litet mer nytta också.” Det pågår en debatt om det är rimligt att bygga ut bredband till alla hushåll i Sverige, något som lanserats av politiker och branschtalesmän som Jonas Birgersson. Indra Åsander tror inte på det. ”Nej, inte ur ett ekonomiskt perspektiv. Men jag tror att det på sikt kommer det att finnas utbud för alla att välja bland. Men det är olika typer av uppkopplingar som gäller”.

Indra Åsander har deltagit i debatten om bredbandskrisen och har hävdat att det gällande priset för bredbandsuppkopplingar på 200 kronor är för lågt. ”Vi måste hitta mer pengar. Antingen genom att få slutkunderna eller tjänsteleverantörerna att betala mer. Vi måste kunna ta betalt för distributionsformen”.

Vad är rimligt, har du räknat på det? ”Nja, jag vet bara vad de tar i andra länder. Där kostar det 400 kronor i månaden.” Indra Åsander tillträder sin nya tjänst på Telia den första april. Idag är hon marknadschef på Skanova, Telias nätbolag som säljer kapacitet till alla operatörer på tele- och internetmarknaden.

Mats Paulsen

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Santander