Telia Sonera rensari produktfloran

GÖTEBORG, COMDEX

Telia Sonera har för många produkter. Nu ska de bli färre och paketeras bättre mot kunderna. Garanten för detta är den nya organisation som började gälla vid årsskiftet.

Sedan den första januari kör Telia Sonera med sin nya, kundfokuserade organisation. Nu är det fokus på kund och lönsamhet. Vän av ordning frågar sig naturligtvis vad det var för fokus som gällde tidigare.
– Det är inte att vi inte varit kund- och lönsamhetsfokuserade tidigare, säger Kenneth Karlberg, ansvarig för Danmark, Norge och Baltikum inom Telia Sonera.

Han menar dock att det finns utrymme för förbättringar. Det ska den nya organisationen se till. Numer är Telia Sonera organiserade efter
geografi och kunder, snarare än efter produkter.

PÅ SIN SPETS: Kenneth Karlberg ska bli kundkille.

– Vi ska utnyttja vår konkurrensfördel att vi är bredare än alla andra. Då kan vi erbjuda bättre samlade produkterbjudanden till kunden.
Och då gäller den gamla devisen att “more is less”.

För om det är något som den gamla, produktinriktade organisationen har producerat så är det produkter. Lite för många sådana. Nu väntar en renodling.
Kenneth Karlberg tar företagssidan som ett exempel.
– Inom produktorienterade affärsområden har det funnits ett embryo till produktkonkurrens. Och det finns överlappande produkter. Det vore bättre om vi kunde ha ett enklare erbjudande.
Nu är tanken att man ska paketera ihop inte bara fast telefoni och internet till företagen, utan även mobiltelefoni och allehanda bärbara tjänster. Likaså för hushållen lär det tas större samlade grepp.
Kundfokuseringen är knappast vare sig ny eller konstig. Greppet om slutkunden tänker Telia behålla, men i övrigt ska man agera som en
möjliggörare för andra bolag. Det skulle kunna tänkas innebära det nog är slut med allehanda mobilportalssatsningar.

– För oss är det viktigaste att hålla uppe farten i tjänsteproduktionen och volymen i näten. Därför kan vertikalt organiserade kedjor vara svårt, säger han.
Och 3G då? För drygt två år sedan stod Kenneth Karlberg som den store förloraren när Post- och Telestyrelsen annonserade ut de nya 3G-licenserna. Det var hans baby och han fick bära hundhuvudet när Telia sensationellt blev utan licens. Idag verkar han inte direkt missnöjd när det talas mer om att Telia “slapp” 3G-licensen.

DET ÄR JAG SOM ÄR KENNETH.

– Det uppstod en situation i slutet av 2000. Den är historia idag. Nu har vi en ny sitaution. Var det svårt att förutse att det skulle bli svårt att få bygglov? Svaret är nej, säger han och konstaterar att det inte direkt gör något att Orange nu drar sig ur den svenska 3G-marknaden eftersom det blir en konkurrent färre.
Frågan om Telia ska ansöka om den tillbakalämnade licensen underviker Kenneth Karlberg, men han konstaterar att man som teleoperatör alltid är
intresserad av frekvenser, även om Telia Sonera just nu säger sig trivas mycket bra med Tele2.

En desto hårdare känga får konkurrenterna Vodafone och Tre som Kenneth Karlberg verkar försöka
låsa in kunderna i slutna lösningar när de nu lanserar sina nya mobiltjänster, som exempelvis Vodafone Live.
– Det verkar finnas en strävan mot slutna lösningar där man skräddarsyr tjänster som bara fungerar i deras nät. Vi tycker inte att det är en bra utveckling utan föredrar att bygga med öppna standarder.

Telia Soneras utveckling går mot att en allt större del inte är röst, men fortfarande är andelen icke-röst försvinnande liten.

– Inom överskådlig framtid kommer majoriteten av omsättning och vinst att komma från traditionella tjänster såsom röst. Netcom i Norge är bäst i Europa med 15 procent av intäkterna från annat än
röst. I Sverige är den siffran 5 procent. Det kommer att ta tid innan vi hittar de applikationer som gör att vi når 50-50. Kunderna
behöver tid att vänja sig.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från AMF
Annons från AMF