Telia Company
Telia har slutfört sitt förändringsprogram – ger minst 2,6 miljarder i årliga besparingar
Som ett led i detta har bolaget dragit ner på 3 000 tjänster, samt implementerat en decentraliserad organisation som en del av en ny landsdriven verksamhetsmodell. Det innebär att från och med 1 december har varje landsenhet inom koncernen ett huvudansvar “för kommersiell planering och genomförande, för att möta kundernas behov och tillvarata tillväxtmöjligheter”, skriver Telia.
“Vi har genomfört svåra men nödvändiga förändringar och våra medarbetares engagemang under den här perioden har varit enastående. Med vår nya verksamhetsmodell kan vi bättre möta kundernas behov, stärka prestationerna i våra team och växa på ett sätt som stödjer investeringar och attraktiv avkastning för våra aktieägare”, säger vd Patrik Hofbauer.
Telias åtgärder väntas bland annat ge årliga besparingar på minst 2,6 mdr kr, som tidigare kommunicerat.
Samtidigt medför ändringarna att bolaget också tar på sig omstruktureringskostnader på cirka 1,3 miljarder kronor, vilka belastar fjärde kvartalet 2024. De påverkar dock inte utsikterna för helåret. Tidigare uppskattning var omstruktureringskostnader på cirka 1,4 miljarder.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.