Telenor Nordens bästa mobilbolag

En kraftfull uppgång för SMS-meddelanden. Överlägset flest samtalsminuter. Och en hygglig intäkt per kund. Tre faktorer som gör Telenor till Nordens mest högpresterande mobiloperatör, visar en ny jämförelse av teleoperatörernas nyckeltal. Sämst är Telia.

Tätt efter Telenor kommer de finska operatörerna Radiolinja och Sonera som visar en jämn, god nivå på flera nyckeltal.

Lägsta prestationsförmågan står Telia för. Trots den högsta totala mobila omsättningen – räknat på hemmamarknaden – lyckas inte den svenska mobiljätten prestera några fina nyckeltal.

InNordic Wireless presenterar i detta nummer Nordic Carrier Watch – ett nytt index som varje kvartal rankar regionens sju stora mobiloperatörer. Indexet bygger på fem nyckeltal utvalda för att ge en så rättvis bild av operatörernas prestationsförmåga som möjligt, oavsett bolagens eller marknadernas storlek.

1. ARPU. Månatlig intäkt per kund. Visar bland annat på framgång i prissättningen. 2. Ebitda marginal. Rörelsemarginal före av- och nedskrivningar (mobil verksamhet). Visar om kostnaderna hålls på en rimlig nivå. 3. Minutes of use. Samtalsminuter per kund och månad. Visar på kundernas vilja att ringa, vilket delvis beror på prissättningen. 4. Kundtillväxt. Procentuell förändring av antalet gsm-kunder jämfört med föregående kvartal. Visar på framgång i att locka nya kunder. 5 SMS per kund och månad. Visar på kundernas mognad i att skicka SMS-meddelanden och att använda SMS-baserade tjänster. Telenors topplacering i den första upplagan av Nordic Carrier Watch – gällande fjärde kvartalet 2001 – bygger på operativa framgångar. De 2 237 000 norska GSM-kunderna ringer mer och skickar fler sms än någon annan kundbas i Norden. Mest imponerande är de 376 miljoner SMS-meddelandena som skickas varje kvartal, vilket ger siffran 56 sms per kund och månad.

“Huvudförklaringen är att vi redan för två år sedan etablerade en öppen värdekejda gentemot innehållsleverantörerna. Inte förrän då började användarna ladda ner ringsignaler och loggor”, säger Ingvild Myhre, VD på Telenor Mobile. Faktum är att sms-trafiken räddade de mobila intäkterna under fjärde kvartalet 2001. Samtidigt som intäkterna från taltrafiken endast ökade med 3 procent jämfört med samma kvartal året innan och de övriga intäkterna sjönk med 5 procent, steg intäkerna från sms och andra datatjänster med 56 procent.

Prispressen är ett hot mot Telenors förstaplacering i Nordic Carrier Watch. Hur flitiga de norska mobilkunderna än är i framtiden, kan det inte skydda intäkterna i en tuffare marknad. Med tanke på de operativa framgångarna är rörelsemarginalen inte alls betryggande: 34,3 procent (34,1) – endast femte plats bland konkurrenterna.

“Det är klart att vi siktar på att nå över 40 procent. Men vi har just nu tunga investeringar inom mobilt internet, mobil handel och UMTS. Konkreta exempel är ett utvecklingssamarbete om mobil handel med Den Norske Bank och ett nytt gränssnitt mot innehållsleverantörerna.

* Hur ska ni lyckas sänka kostnaderna? “Vi har ständig fokus på kostnadssidan. Men Telenor ligger långt framme med nya produkter och det kostar att satsa på framtiden. Där kan man förstås diskutera vad som är viktigt.”

Mobiltoppen:

1) Telenor 2) Sonera 3) Radiolinja 4) Vodafone 5) Tele2 6) TDC 7) Telia

Per Boström

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Santander