Tecken på ljusning i Kina
Osäkerhet kring hur utbrottet av coronaviruset påverkar företagsvinster och den globala konjunkturen har utlöst börsras världen över. Men redan nu finns högst påtagliga effekter för flera av Sveriges största företag med verksamhet i Kina, där det i skrivande stund finns över 80 000 bekräftade coronafall. Skogsindustrikoncernen Stora Enso är en av dem som påverkas på plats. Bolaget har fyra produktionsanläggningar och omkring 5 500 anställda i landet.
– En av våra fabriker i norra Kina har varit nedstängd i cirka två veckor på grund av virusrisker i staden Qian’an i provinsen Hebei. Vi hoppas delvis kunna starta upp verksamheten igen och att vi kan producera för fullt igen nästa vecka. Vi producerar bland annat läkemedelsförpackningar i fabriken som har runt 1 500 anställda, säger Carl Norell, presschef på Stora Enso Sverige.
Inte bara produktion utan även logistik har påverkats, då färre fraktfartyg än normalt är i omlopp. Bland annat har den danska rederigiganten Maersk ställt in fartygsrutter mellan Europa och Asien i spåren av coronaviruset.
– Vi har märkt vissa utmaningar på sjötransportsidan. Det är färre fartyg tillgängliga och svårare att göra bokningar. Men vi är vana vid att hantera logistikutmaningar och har rutiner för att hitta alternativa transportlösningar, säger Carl Norell.
Även biljätten Volvo Cars med fyra fabriker i Kina, har känt av coronavirusets effekter. Bolagets försäljning minskade med 8 procent till 39 742 bilar i februari, jämfört med samma period under förra året. Tappet är en direkt effekt av coronavirusets utbrott i Kina, där nedgången var hela 81,5 procent i februari i år jämfört med i fjol. Också produktionen har påverkats.
– Sedan coronavirusets utbrott skedde under det kinesiska nyårsfirandet i slutet på januari har industrin stått nästan stilla i landet. Av våra fyra fabriker har vi nu kunnat starta upp en, vilket vi gjorde i slutet på februari. De övriga tre kommer vi att starta upp igen i takt med att de kinesiska myndigheterna lättar på restriktionerna. Vi ser ju nu att utvecklingen går åt rätt håll, spridningen av viruset har bromsat in och restriktionerna har börjat lättas upp. Då kan vi få personal på plats i fabrikerna och få i gång leverantörskedjan. Vi ser även att kunderna börjar komma tillbaka till bilhallarna, säger Stefan Elfström, presstalesperson för Volvo Cars.
Övrig tillverkning, i Sverige, Belgien och USA, har dock än så länge inte påverkats.
– Vi har lyckats parera effekterna och inte behövt stoppa någon produktion utanför Kina. Den går i normal takt, säger Stefan Elfström och fortsätter:
– Vi konstaterade i början på februari att både produktion och försäljning i Kina kommer att påverkas negativt under första kvartalet. Men vi siktar på att hämta upp detta volymtapp under resterande del av året. På global basis ser vi framför oss en ökad försäljning under helåret.
Atlas Copco, som har ett tiotal fabriker och omkring 6000 anställda i Kina, har drabbats hårt av virussituationen. Bolaget omsatte i fjol nästan 20 miljarder kronor i Kina, 9 procent av den totala omsättningen.
– I Kina höll vi fabriker stängda i linje med myndigheternas beslut efter nyårsledigheten. Sedan mitten av februari är samtliga enheter i gång, men inte med full kapacitet. Läget förbättras successivt, säger Sara Liljedal, presschef på Atlas Copco.
Andra svenska storbolag som ABB och SKF stängde sina kinesiska fabriker i början av februari, men öppnade upp igen senare samma månad. Även den svenska klädjätten H&M påverkas. 44 av H&M:s butiker i Kina är tillfälligt stängda, men när det gäller produktionen ser klädjätten inte att viruset leder till större förseningar avseende leveranser.
Industribolaget Alfa Laval redovisade i fjol en nettoomsättning på 46,5 miljarder kronor, varav närmare 14 procent av denna summa härstammade från kunder i Kina. Bolaget har förutom säljkontor tre större produktionsanläggningar och sammanlagt cirka 2600 anställda i det asiatiska landet.
– Vi följer de centrala och lokala rekommendationerna från de kinesiska myndigheterna, och vi har vidtagit flera åtgärder i syfte att både hantera och begränsa spridningen av viruset. Från den 10 februari är samtliga produktionsenheter i gång igen och vi ser en försiktig återgång till ”det normala”, säger Eva Schiller, pressansvarig på Alfa Laval, till Affärsvärlden den 9 mars.
Hur påverkas er verksamhet utanför Kina, upplever ni störningar i produktion och logistik?
– Hälsa och säkerhet är en av våra viktigaste prioriteringar och vi håller oss uppdaterade om utvecklingen i samtliga länder, inte minst i norra Italien och Sydkorea. Vi rättar oss efter lokala rekommendationer från myndigheter. I dagsläget har vi inte stängt några produktionsanläggningar, utan upprätthåller ”business as usual”, om än med strikta förhållningsregler kring resande, mötesrutiner och hygien etcetera, säger Eva Schiller som inte ville kommentera hur situationen i Kina kan inverka på bolagets finansiella prestation under första kvartalet.
Störst produktionspåverkan har kanske viruset på Assa Abloy. Låstillverkaren har 15 fabriker och omkring 10 000 anställda i landet, knappt en fjärdedel av personalstyrkan. De flesta av bolagets fabriker i Kina tillverkar låsprodukter som säljs inom landet eller i närområdet medan en del i huvudsak tillverkar komponenter för fabriker på andra marknader.
– I slutet på januari höll vi stängt precis som alla andra över det kinesiska nyårsfirandet. Sedan förlängdes stängningen i och med utbrottet. Från och med den 10 februari har vi successivt börjat öka produktionen och i slutet på februari låg vi på cirka 50 procent av vår kapacitet, säger Björn Tibell som är ir-chef på Assa Abloy.
Situationen har än så länge haft begränsad påverkan på tillverkningen i Europa, men läget börjar bli kritiskt.
– Den mesta av tillverkningen utanför Kina påverkas inte alls, men vi har produkter som består av komponenter som tillverkas i landet och som inte kan slutföras om inte de komponenterna finns tillgängliga. Vi har förstås komponenter på lager, men lagren räcker inte i all evighet och det börjar därför bli kritiskt att få i gång produktionen i Kina, säger Björn Tibell.
Förra året kom cirka 5 procent av Assa Abloys intäkter från kunder i Kina. På frågan om hur bolagets finansiella prestation under första kvartalet och helåret kommer att påverkas av den rådande virussituationen säger han:
– Det kan jag inte svara på i nuläget men självklart ser vi dramatiska effekter i Kina, där industrin har stått mer eller mindre stilla i 1,5 månad. Det påverkar alla bolag med verksamhet i landet. Däremot är följdverkningarna för oss hittills relativt begränsade på övriga marknader, men vi bevakar noggrant vad som sker.
Också mjukpappers- och hygienbolaget Essity berörs av situationen i Kina. De är majoritetsägare i Vinda som är ett av de största hygienbolagen i landet.
– En av deras fabriker i Hubei-provinsen har varit stängd under ett par veckors tid och är det fortfarande. De försöker motverka detta genom ökad produktion i andra anläggningar. Essitys produktion och leverans har i övrigt inte haft några störningar på grund av coronaviruset, säger Per Lorentz, presschef för Essity, till Affärsvärlden.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.