Tar du chansen, Kurt?
Många ser chansen att komma in på den fortsatt växande telefonmarknaden, men det är inte lätt att konkurrera ut dominanten Nokia. Bolaget står starkt i det korta perspektivet, enligt anaytikerna, men på sikt kan det bli tuffare. Det finns omkring en miljard mobilabonnenter i världen i dag och både den tekniska utvecklingen och geografiska utbredningen av mobiltelefonin fortsätter i snabb takt. Telefonmarknaden är en marknad där många vill vara med och slåss. Omkring 40-50 bolag har mätbara marknadsandelar, även om de flesta har en blygsam andel. Dessutom dyker det upp nya varumärken, framför allt inom lågprissegmentet, nu när det finns möjlighet att köpa telefonplattformar från Ericsson och Motorola. En redan hård konkurrens blir ännu tuffare. Bland telefontillverkarna är Nokia överlägset störst med en marknadsandel på 37 procent fjärde kvartalet i fjol, enligt egen utsago. Därefter kommer Motorola med 17,5 procent av marknaden, Siemens med 7,5 och Sony Ericsson med 6-7 procent. Som marknadsledare har Nokia en åtråvärd position som många konkurrenter vill åt. Flera av de existerande spelarna tar också marknadsandelar vilket inger oro för Nokias fortsatta framgångar. – Samsung och Siemens ökar sina marknadsandelar, även Sony Ericsson fyller på produktportföljen med billigare telefoner och bör därmed kunna ta sig ur 6-7 procents träsket, och flera mindre spelare ökar sina andelar, säger en analytiker. Men även om de stora tillverkarna ökar sina marknadsandelar är det inte säkert att Nokia förlorar på det. Snarare är det den stora gruppen av mindre tillverkare som nu tappar andelar, gruppen “övriga” kontrollerar omkring en femtedel av marknaden och utgörs av ett fyrtiotal olika bolag. Bland dem finns många asiatiska spelare som inte säljer några telefoner i Europa eller USA men desto fler i Asien, dit räknas också företag som köper färdiga plattformar, bolag som franska Alcatel som säljer andras telefoner under eget namn, nischade spelare och så vidare. – Man glömmer gruppen övriga tillverkare när man tror att Nokia tappar och kommer att tappa marknadsandelar. Visst finns det en osäkerhet om Nokias dominans på längre sikt, men i det kortare perspektivet är det inget som talar för att Nokia ska tappa, säger en analytiker. Det som talar till Nokias fördel, och som borgar för att bolaget åtminstone på kort sikt kan bevaka sin plats som marknadsetta, är kombinationen av en väl intrimmad organisation, överlägsen produktionsstruktur, väl utvecklad distribution, starka finansiella resurser, den stora marknadsandelen, framgångsrik marknadsföring och ett mycket starkt varumärke. Dessutom är Nokia fortsatt mycket aggressivt på marknaden, lägger ned tre gånger så mycket pengar som exempelvis Motorola på forskning och man får heller inte glömma att Nokia tjänar mycket pengar på sina telefoner till skillnad från flera konkurrenter. Men hotet mot Nokia kommer inte bara från etablerade och nya telekomtillverkare, även andra spelare kommer in på marknaden. Microsoft är en sådan. Men enligt analytikerna är det i dagsläget för tidigt att börja oroa sig för det hotet, dessutom väntas Microsoft-terminalerna till en början rikta sig mot företagsköparna som är beredda att betala lite mer. Om man räknar med att det ska säljas omkring 400-430 miljoner mobiltelefoner i år, som telefontillverkarna spår, är det troligare att Microsofts terminaler kommer på toppen av de 400-430, enligt analytiker. Men aktiemarknaden oroas likväl. – Innan man får facit i delårsrapporterna kommer marknaden att oroas över hotbilden mot Nokia och aktien kommer att falla, säger en analytiker. Om man tittar på systemen där Ericsson är världsetta spår marknadsbedömarna att det kommer att finnas tre stora spelare när den tredje generationens mobiltelefoni etablerar sig; Ericsson, Nokia och tyska Siemens. Bland förlorarna finns de som inte är tillräckligt starka på GSM, den andra generationens mest utbredda standard. Dit kan man räkna bolag som Nortel, Lucent, Motorola, Alcatel och japanska företag som Fujitsu och NEC.
Christina Lindqvist
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.