Takata rasar efter böter och kundtapp

Japanska Takata, som är en direkt konkurrent till Autoliv, rasade med som mest 20 procent under onsdagens handel.

Orsaken är att bolaget åker på böter i USA samtidigt som dess största kund Honda uppger att de kommer använda krockkuddar från andra tillverkare framöver, rapporterar ett flertal medier.

National Highway Traffic Safety Administration, NHTSA, meddelade på tisdagskvällen att de bötfäller Takata med 70 miljoner dollar. Dessutom kan det bli tal om ytterligare 130 miljoner dollar som en extra påföljd om företaget inte tar itu med säkerhetsfrågan på ett korrekt sätt.

– Under många år har Takata byggt och sålt defekta produkter, vägrat att erkänna felet och underlåtit att lämna fullständig information till NHTSA, dess kunder och allmänheten. Amerikanska förare ska inte behöva oroa sig för att en anordning som är designad att rädda deras liv faktiskt kan ta det, säger Anthony Foxx vid den amerikanska trafiksäkerhetsmyndigheten.

Efter avslöjandet om stora böter valde Honda Motors att meddela att de inte längre kommer att använda sig av krockkuddar från Takata i framtida fordon. Samtliga dödsfall som kopplats till just krockkuddarna har skett med Hondas bilar.

– Honda förväntar sig att leverantörerna agerar med integritet hela tiden och vi är djupt bekymrade över detta uppenbara beteende av en av våra leverantörer, säger biltillverkaren i ett uttalande.

Takata-aktien var som mest ned med 20 procent men har därefter återhämtat sig något till -15 procent.

 

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.