Synsam
Synsam ökar omsättning och rörelseresultat
Synsam rapporterar sitt starkaste resultatet någonsin i ett enskilt kvartal.
Nettoomsättningen steg 10,0 procent till 1 723 miljoner kronor (1 566). Den organiska försäljningstillväxten var 9,5 procent (10,2).
Ebitda-resultatet blev 469 miljoner kronor (401), med en ebitda-marginal på 27,2 procent (25,6).
Ebita-resultatet blev 312 miljoner kronor (257), med en ebita-marginal på 18,1 procent (16,4).
Rörelseresultatet blev 275 miljoner kronor (218), med en rörelsemarginal på 16,0 procent (13,9).
Resultatet före skatt var 212 miljoner kronor (164).
Resultatet efter skatt blev 168 miljoner kronor (140), en ökning med 20,0 procent mot föregående år.
Resultat per aktie uppgick till 1,14 kronor (0,94), vilket innebär en ökning med 21,3 procent mot föregående år.
Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till 435 miljoner kronor (386).
Bruttomarginalen ökade till 74,3 procent (74,0).
Nettoomsättning från glasögonabonnemang ökade med 15,1 procent (14,2). Kundbasen utökades med 22 000 kunder i kvartalet och uppgår nu till 667 000 kunder.
Synsams målsättning är att det totala antalet abonnemangskunder, det vill säga kunder som antingen har ett Lifestyle abonnemang eller som abonnerar löpande enbart på linser ska uppgå till 1 miljon i slutet av 2025. Per den 30 juni 2024 var antalet 799 000.
Målsättningen för åren 2024–2026 är att etablera 90 nya butiker och Synsam har under det första halvåret 2024 etablerat 22 nya butiker, varav 13 nya butiker i andra kvartalet.
Synsam kommer i det tredje kvartalet 2024 att etablera mellan 9 och 11 nya butiker, inklusive nya hörselenheter.
Kostnadsprogrammen som pågått sedan 2023 har givit positiv effekt i framför allt Sverige och Norge.
– Vår strategi, med rätt typ av etableringar, fokus på Synsam Lifestyle, en effektiv organisation, hög innovationskraft och ett starkt serviceerbjudande har bidragit till detta rekordresultat i det andra kvartalet. Under den senaste 12-månadersperioden uppfyllde vi också vårt tillväxtmål och närmade oss vårt lönsamhetsmål på medellång sikt att nå en ebitda-marginal på 25 procent eller högre. Fortsatt fokus framåt är lönsam tillväxt med kunden i fokus, kommenterar VD Håkan Lundstedt i delårsrapporten.
Synsam, Mkr | Q2-2024 | Q2-2023 | Förändring |
Nettoomsättning | 1 723 | 1 566 | 10,0% |
Organisk försäljningstillväxt, procent | 9,5 | 10,2 | -6,9% |
Ebitda | 469 | 401 | 17,0% |
Ebitda-marginal | 27,2% | 25,6% | |
Ebita | 312 | 257 | 21,4% |
Ebita-marginal | 18,1% | 16,4% | |
Rörelseresultat | 275 | 218 | 26,1% |
Rörelsemarginal | 16,0% | 13,9% | |
Resultat före skatt | 212 | 164 | 29,3% |
Nettoresultat | 168 | 140 | 20,0% |
Resultat per aktie, kronor | 1,14 | 0,94 | 21,3% |
Kassaflöde från löpande verksamhet | 435 | 386 | 12,7% |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.