Synsam minskar vinsten: ”Utmanande konkurrens”

Optikkedjan Synsam ökade såväl omsättningen som ebitda-resultatet i det tredje kvartalet. Abonnemangsverksamheten växte vidare. Nettoresultatet minskade.
Synsam minskar vinsten: ”Utmanande konkurrens” - Synsam 2
Foto: Synsam

Omsättningen steg 7,5 procent till 1 559 miljoner kronor (1 450). Den organiska försäljningstillväxten var 9,5 procent (7).

Nettoomsättning från glasögonabonnemang ökade med 11,0 procent (13,7). Churn var 2,6 procent och är stabil jämfört med tidigare kvartal. Antalet Lifestyle-kunder uppgick i slutet av kvartalet till cirka 683 000 (cirka 595 000).

Bruttomarginalen uppgick till 73,9 procent (74,9).

“De senaste åren har hushållens köpkraft försämrats avsevärt, och även om konsumenterna nu ser något mer positivt på framtiden präglas deras köpbeteenden fortfarande av en stor försiktighet. Vi ser dessutom att konkurrensen om konsumenterna generellt sett är mer utmanande samtidigt som marknaden för optik och ögonhälsa i Norden fortsätter att vara konkurrensutsatt och kampanjdriven”, uppger vd Håkan Lundstedt.

“I det här kvartalet har våra taktiska val påverkat bruttomarginalen negativt och även omkostnader kortsiktigt, med negativ påverkan på ebitda-marginalen. Men vår stärkta marknadsposition och vår växande kundbas kommer framöver att ge positiva effekter”, fortsätter han.

Ebitda-resultatet blev 381 miljoner kronor (373), med en ebitda-marginal på 24,4 procent (25,7).

Ebita-resultatet blev 220 miljoner kronor (222), med en ebita-marginal på 14,1 procent (15,3).

Rörelseresultatet blev 187 miljoner kronor (184), med en rörelsemarginal på 12,0 procent (12,7).

Resultatet efter skatt blev 66 miljoner kronor (90). Resultat per aktie uppgick till 0,44 kronor (0,61).

Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till 238 miljoner kronor (104).

Målsättningen för åren 2024-2026 ligger fast. Bolaget skall etablera 90 nya butiker och Synsam har under de första nio månaderna 2024 etablerat 32 nya butiker, varav 10 nya butiker i kvartalet. I det fjärde kvartalet kommer mellan 14 och 16 nya butiker att etableras, vilket innebär att under 2024 kommer mellan 46 och 48 nya butiker att ha etablerats, vilket gör att kedjan ligger före plan. Synsam-chefen skriver i rapporten att det är medvetet.

Han ser positivt på Riksbankens lättnad av penningpolitiken.

“Vi ser också att såväl Synsam som vår bransch kommer att påverkas positivt av kommande räntesänkningar, vilket leder till att konsumenter i högre grad kommer att välja högre prispunkter”, uppger Lundstedt.

Danmark redovisar en organisk tillväxt på 5,6 procent för kvartalet, tillsammans med en förbättrad bruttomarginal och ebitda-marginal. Åtgärder för att stärka verksamheten har haft en positiv effekt på resultaten. Marknaden har tidigare varit lite av ett problemområde för Synsam.

I Sverige noteras en svagare organisk tillväxt jämfört med tidigare kvartal, men marknadsandelarna har fortsatt att växa.

Norge visar en högre tillväxt än Sverige, med abonnemangsaffären som en viktig drivkraft i båda länderna. Finland rapporterar fortsatt stark organisk tillväxt trots en utmanande konkurrenssituation. Ebitda-marginalen har försvagats i samtliga länder utom Danmark. Minskningen beror på planerade kampanjer.

Synsam, Mkr Q3-2024 Q3-2023 Förändring
Nettoomsättning 1 559 1 450 7,5%
Organisk försäljningstillväxt, procent 9,5 7 35,7%
Ebitda 381 373 2,1%
Ebitda-marginal 24,4% 25,7%
Ebita 220 222 -0,9%
Ebita-marginal 14,1% 15,3%
Rörelseresultat 187 184 1,6%
Rörelsemarginal 12,0% 12,7%
Nettoresultat 66 90 -26,7%
Resultat per aktie, kronor 0,44 0,61 -27,9%
Kassaflöde från löpande verksamhet 238 104 128,8%
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.