Syncros nyemission: Infodumping och två flaggor

Marknadsföringsbolaget Syncro Group genomför en företrädesemission som kan tillföra bolaget 26,5 Mkr före emissionskostnader. Emissionsguiden hissar två flaggor och är något frågande över bolagets informationsgivning.
Syncros nyemission: Infodumping och två flaggor - Syncro Ebbe Damm
Syncros VD Ebbe Damm.

Syncro Group har fastställt villkoren för sin företrädesemission av units som kan tillföra sektorbolaget 26,5 Mkr brutto. Kostnaderna väntas bli 3,3 Mkr, motsvarande 12,5% av emissionsbeloppet. Pengarna ska gå till återbetalningar av lån, förstärkningar av säljorganisationen och rörelsekapital.

Emissionsguiden hissar två  flaggor för emissionen.

Kapitalbehov i trängt läge

Nöden har ingen lag. I desperata lägen tvingas bolag ofta kompromissa bort det långsiktigt rätta. Riskerna med nyemissioner i nödlidande bolag är alltså dubbelt höga.

Syncro har förvisso fått in en första delbetalning om 10 Mkr för avyttringen av Gigger (plattform som hanterar fakturering och löneadministration åt personer som inte vill skapa eget bolag). Likväl har bolaget tagit upp ett brygglån på 6,5 Mkr i samband med emissionen för att säkra sitt likviditetsbehov fram tills emissionen slutförts.

Dåligt garantiupplägg

Så kallad bottom-up-garanti är alltid en varningsflagga. Även en top-down-garanti kan vara dålig om det är alltför onödigt, dyrt och/eller med fel garanter.

Bolaget har mottagit garantiåtaganden på 10,9 Mkr (41% av emissionen). Det handlar om bottengaranti vilket leder till en flagga.

Röriga förutsättningar för aktieägarna

När spelplanen för bolag på kort tid ritas om försvårar det möjligheterna för befintliga ägare att värdera bolagets framtidsutsikter och erbjudandets värdering. Bolaget har nyligen genomfört en avyttring av bolaget Gigger, vilket kommer påverka omsättning och burn rate och ännu tydligare rikta in bolaget på marknadsföring via plattformen Collabs.

I samband med emissionen kom bolaget även med nya finansiella mål, aviserade en omvänd split och meddelade att de kan tänka sig ett listbyte “om förutsättningar finns” nästa år. Det är oklart vilka förutsättningar de menar krävs. Syncro “överväger” också ett namnbyte på bolaget.

Vissa av nyheterna faller helt inom logikens ramar. Men vi förhåller oss skeptiska till informationskavalkaden, i synnerhet när det gäller idéer som av allt att döma fortfarande ligger på ritbordet.

VD Ebbe Damm säger att han inte har några kommentarer på flaggorna.

“Vi arbetar hårt för att nå ut brett med Collabs-plattformen för effektiva och smidiga influencer marketing-kampanjer. Styrelse och ledning försvarar till fullo sina andelar i emissionen och ser stor potential i Collabs som är ett mycket uppskattat verktyg för fler och fler kunder”, uppger Damm vidare.

Emissionsguiden återkommer med en ny artikel om emissionen i samband med att bolaget publicerar sitt memorandum.

LÄS ÄVEN: 

Emissionsguiden inleder bevakning av Syncro Groups nyemission

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Innehåll från annonsör