Sydafrikas Gripen-plan i dåligt skick – kan inte längre flyga

Flertalet av de 26 JAS 39 Gripen-plan som försvarsbolaget Saab levererat till Sydafrika går inte längre att flyga. Kostnadsskäl och brist på underhåll gör att stridsflygplanen står kvar på marken.
Sydafrikas Gripen-plan i dåligt skick – kan inte längre flyga - WEB_INRIKES
Bild från november 1998 p JAS 39 Gripen över Kapstaden i Sydafrika. Sydafrikanska flygvapnet har inte haft planen i luften på länge på grund av kostnadsskäl och bristande underhåll. Foto: AP Photo/mbr/The Star

JAS 39 Gripen för miljardbelopp ruttnar bort i sydafrikanska hangarer. Just nu kan bara något enstaka plan av de 26 JAS Gripen Saab sålde till Sydafrika 1999 flyga. Hur många vill Saabs presschef Mattias Rådström inte uppge för Affärsvärlden. Kontraktet på 26 plan var då värt cirka 13 miljarder kronor, levererades 2008-2012, och var Saabs första exportorder på de avancerade Gripenplanen.

Beställningen blev också extremt kontroversiell. Kritikerna med Gudrun Schyman och Svenska Freds i spetsen ifrågasatte varför ett så fattigt land som Sydafrika utan yttre fiender skulle köpa ett så dyrt och avancerat plan och varför svenska staten via lån och exportkrediter på över 16 miljarder kronor skulle finansiera hela köpet och lite mer därtill. Sverige och Saab förband sig också till motköp för fyra gånger ordersumman, det vill säga nära 60 miljarder kronor. Härefter kom hela affären att omgärdades av mutanklagelser i såväl Sverige som Sydafrika och Storbritannien. Ingen blev åtalad eller fälld.

Inga gripar i luften

Kritikerna fick rätt. Sydafrika hade inte råd att serva och sköta planen. När serviceavtalet som ingick i köpet gick ut förnyades det inte av kostnadsskäl. Sydafrika hade varken råd att köpa reservdelar eller nödvändig service. Allt fler plan ställdes i hangaren och kannibaliserades på reservdelar till övriga plan. I augusti 2021 kunde inget av dem ta sig upp i luften. I september 2022 när Saab slutligen fick en order på service och underhåll kunde fortfarande inget av de 26 levererade planen flyga. Ett, för att det bokstavligen gått i väggen i en hangar och blivit vrak, och det andra för bristande underhåll.

28 oktober 2005 var det rollout på Saab i Linköping av det första Gripen-planet som skulle levereras till Sydafrika. Leveransen av de färdiga planen började 2008. Sveriges dåvarande försvarsminister Leni Björklund höll tal.
Foto: Stefan Jerrevång/SCANPIX

Det nya servicekontraktet till Saab på 333 Mkr för perioden 2022 till 2025 omfattade dock bara 13 plan. Om det var av kostnadsskäl eller att återstående 12 plan var oräddbart kannibaliserade framgick inte av pressreleasen från Saab. Där nämns över huvud taget inte att det bara är hälften av levererade plan som ingår i det nya serviceavtalet. Enligt vad Mattias Rådström nu uppger för Affärsvärlden har man ett ”supportkontrakt för att fortlöpande stötta det sydafrikanska flygvapnet. Det är ett samarbete som ska fortsätta i många år framåt”.

Stor brist på el

Ett år efter det servicekontraktet skrivits under kunde Sydafrika äntligen få ett av de 26 planen i luften. Media i Sydafrika drev med landets flygvapen och som första aprilskämt i år publicerade sydafrikanska Defenceweb en artikel om att planen skulle användas som elgeneratorer, men ”bindas fast ordentligt så att de inte körde i väggen igen”. Sydafrika lider av stor elbrist med elprishöjningar på 33% aviserade, så bakom skämtet fanns också allvar.

Sydafrika blev Saabs första exportkund på JAS 39 Gripen som sedan dess sålt cirka 300 plan till fem länder. Utöver Sydafrika till Brasilien, Thailand, Ungern och Tjeckien.

Läs mer:
Saab säljer Gripen-plan till Ungern: ”Europas mest kapabla flygvapen”

Saab flyger in i finrummet – tar plats i OMXS30

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.