Philip Morris
Swedish Match avslutar samarbete med Philip Morris
Efter uppbrottet fortsätter Swedish Match med försäljning av snusvarumärket General i Kanada, Ryssland och Malaysia, framgår av ett pressmeddelande.
JV-företaget SMPM International som ägs till hälften av båda bolagen bildades 2009 i syfte att kommersialisera snus utanför Skandinavien och USA. Inom samarbetet har Swedish Match utvecklat och producerat snusprodukter som sedan sålts genom PMI:s organisation och båda bolagen har licensierat varumärken till joint venture-företaget.
SMPM International har under den senaste tiden sålt snus i Kanada, Ryssland, Israel och Malaysia där det enligt bolaget finns en liten men växande efterfrågan på snus. Utvecklingen av verksamheten har emellertid tagit längre tid än vad parterna från början förväntade sig vilket är bakgrunden till det avslutade samarbetet.
Licensierade varumärken kommer att återgå till den ursprungliga ägaren och separata övergångsavtal har undertecknats varigenom Swedish Match kommer att leverera snusprodukter till PMI för vissa marknader och PMI kommer att hantera distributionen för Swedish Match snusprodukter i Kanada och Ryssland.
nullnull
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.