Birgitte Bonnesen
Swedbanks nya vd: Vår strategi står fast
“Vi ska fortsätta vara en tillgänglig fullservicebank med låg risk för våra privat- och företagskunder på våra fyra hemmamarknader: Sverige, Estland, Litauen och Lettland. Styrelsens uppsatta mål, som marknadsledande kostnadseffektivitet, ett ökat kundvärde och en avkastning på eget kapital på 15 procent, utgör motorn i vår ambition att skapa långsiktigt värde för alla våra intressenter”, resonerar Bonnesen.
“Mitt uppdrag blir att befästa men även stärka Swedbanks nuvarande position. Vi har en väl utstakad strategi att utgå ifrån och en detaljerad och ambitiös agenda för 2016, som är i full fart att implementeras”, uppger hon vidare.
Samtidigt säger hon att Swedbank aldrig har varit starkare finansiellt.
“Vår kapitalisering är bland den bästa i Europa med en kärnprimärkapitalrelation på 23,7 procent. Tillsammans med en stabil lönsamhet, hög kostnadseffektivitet och låg risk skapar det förutsättningar för att tillgodose våra kunders behov av konkurrenskraftiga banktjänster och motstå ekonomiska påfrestningar”, heter det.
nullnull
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.