Banker
Swedbank Sveriges starkaste varumärke
Ikea, H&M och Volvo toppar åter listan över Sveriges mest värdefulla varumärken, enligt konsultbyrån Brand Finance. De intar äver de topplatserna sett till hela Norden. Varumärkesvärdet definieras som nettot av den ekonomiska nytta ägaren av ett varumärke skulle få genom att licensiera ut användningen av märket på den öppna marknaden.
Ikeas varumärke har stigit med 25 procent, upp till 195,9 miljarder kronor, enligt konsultbyrån. Det har talat till varumärkets fördel att jätten har skiftat fokus till online och stadsnära butiker.
H&M intar andraplatsen på listan, trots att värdet sjunkit med 6 procent till 144,4 miljarder. Varumärket har haft det tufft under året med ökande varulager och kundklagomål om felaktiga storlekar.
Biltillverkaren Volvo knappar in på H&M med ett stigande varumärkesvärde på 23 procent till 125,3 miljarder. Volvo rapporterade en rekordförsäljning på över 600 000 bilar under förra året.
Med på listans tio-i -topp är de fyra storbankerna Nordea, Swedbank, Handelsbanken och SEB. Nordea intar en fortsatt fjärdeplats på listan, men övriga banker har klättrat, till en sjätte-, sjunde- och åttondeplats.
Brand Finance har även tittat på Sveriges starkaste varumärken, där utfallet avgörs av faktorer som marknadsinvesteringar, igenkänning, personalens nöjdhet och bolagens rykte. Här toppar, lite oväntat, Swedbank listan, trots penningtvättskandalen som i våras skakade om banken. Brand Finance skriver att banken kommit under ytterligare press på grund av skandalen och att det är avgörande för varumärkets fortsatta styrka hur man väljer att bemöta detta kommande tid.
– Banker är vana vid att bli ordentligt synade. Som varumärken i sektorn lärde sig efter finanskrisen så är det en lång och mödosam process att reparera ett skadat rykte, men det är avgörande för att säkerställa kundlojalitet och ett starkt varumärkesvärde. Swedbank kommer att möta denna utmaning det kommande året, och hur varumärket svarar på de senaste anklagelserna kommer att bli avgörande för varumärkets framgång, säger David Haigh, vd för of Brand Finance, i en kommentar.
Sveriges tio mest värdefulla varumärken
Ranking | Varumärke | Värdering i miljarder kronor* | Skillnad från 2018 i procent |
1 | Ikea | 195,903 | +24,9 |
2 | H&M | 142,447 | -5,9 |
3 | Volvo | 125,306 | +22,5 |
4 | Nordea | 51,299 | -0,3 |
5 | Telia | 42.985 | +24,1 |
6 | Swedbank | 31,961 | +19,7 |
7 | Handelsbanken | 30,572 | +19,4 |
8 | SEB | 24,057 | +6,3 |
9 | Ericsson | 23,071 | -37,5 |
10 | Absolut | 21,872 | +25,4 |
Sveriges tio starkaste varumärken
Ranking | Varumärke | BSI-betyg* | Skillnad från 2018 i procent |
1 | Swedbank | 87,7 | +2,6 |
2 | Telia | 83,7 | +7,9 |
3 | Handelsbanken | 83,2 | +2,6 |
4 | H&M | 82,6 | -3,1 |
5 | Ikea | 80,4 | +3,8 |
6 | Tele2 | 79,6 | +8,6 |
7 | Volvo | 79,2 | +2,6 |
8 | Absolut | 77,1 | +1,7 |
9 | SEB | 77,1 | +0,3 |
10 | Nordea | 76,9 | +12,4 |
*Brand Strenght Index, skala 1-100.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.