Swedbank möblerar om i fokusportföljen – H&M och Essity byter plats

Swedbank justerar i sin fokusportfölj och tar in klädjätten H&M istället för hygien- och hälsobolaget Essity, framgår det av Aktiellt.
H&M
Foto: Caisa Rasmussen/TT

För en vecka sedan tog Swedbank in H&M bland sina sektorfavoriter och även då ersattes Essity.

Swedbank pekar på att nedgången i H&M drivits på av en lägre försäljningstillväxt under inledningen av Q3 i kombination med att bolaget guidade om att det skulle bli utmanande att nå en rörelsemarginal på 10 procent för helåret 2023-2024. Banken påpekar dock att i deras prognoser har marginalen inte bedömts kunna nå 10 procent i år.

Banken bedömer också att förutsättningarna varit goda för att försäljningstillväxten åter tagit fart under sommaren.

Utöver att inkludera H&M till fokusportföljen ökas även vikten med två procentenheter i Autoliv.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från ABG Sundal Collier
Annons från Mangold