”Sveriges varumärke är starkt”
Leif Pagrotsky tar fram sin mobiltelefon och visar en av The New Yorkers illustrationer från förra årets presidentkampanj. ”Bernie – Make America Sweden”, lyder travesteringen på Trumps slogan, vilken ger en uppfattning om hur Sverige uppfattas i USA. Men Sverigebilden är dubbelsidig.
– I det USA som i dag är så polariserat är Sverige antingen en förebild eller ett varnande exempel. Just polariseringen gör att Sverige kanske är mer i fokus nu, det finns en nyfikenhet kring det svenska, säger han.
Efter snart ett och ett halvt år på posten som Sveriges generalkonsul i New York talar den förre kultur- och näringsministern alltjämt med respekt och ödmjukhet om den stad han bor i och det uppdrag han har. Men fascinationen för staden och otåligheten inför hans uppdrag lyser också igenom.
– Den här stan har sådana oerhörda möjligheter och det känns ibland frustrerande att se de stekta sparvarna flyga förbi, säger han om det allmänna Sverigefrämjandet som ligger i hans uppdrag.
Efter att varit nedlagt under några år återöppnade Sverige sitt generalkonsulat i New York 2016. Uppdraget är brett, från kultursatsningar till att bistå svenskt näringsliv i dess satsningar i nordöstra USA.
– Sveriges varumärke i USA är bredare och starkare än jag trott, inte minst här i nordöstra USA. Jag hade kanske trott att de politiska strömningarna förra året skulle träffa Sverigebilden hårdare än vad de gjort, säger Leif Pagrotsky.
Särskilt inom upplevelseområdet och på tekniksidan står sig Sverige starkt. Statistik över Unicorn-bolag, teknikbolag värderade till över en miljard dollar, används ofta i amerikansk media för att lyfta fram Sverige som teknikkuvös med Klarna, Mojang och Spotify som klarast lysande exempel.
Kraften i det svenska entreprenörskapet är också tydligt på New Yorks matscen, en av världens mest konkurrensutsatta marknader där 20 000 restauranger tävlar om de kräsna New York-bornas uppmärksamhet.
– Att två av totalt tio stycken tvåstjärniga restauranger i New York, Aquavit och Aska, drivs av svenskar säger en del. På Aquavit finns dessutom den enda kvinnliga kökschefen på den här nivån och hon är också svenska, säger Leif Pagrotsky.
Det finns mer att göra för att främja svenskt företagande i USA, säger Leif Pagrotsky. Han är även medveten om de högt ställda förväntningarna som finns på generalkonsulatet. Man ska både öppna dörrar och bidra till ökad svensk företagsamhet. Men det har inte varit helt lätt att få fart på verksamheten.
– På näringslivsområdet bygger vi vidare på honorärkonsulatets verksamhet. Men vi måste bli mer proaktiva här, driva egna initiativ och lyfta aktuella ämnen.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.