Sveriges mobilkung vädrar vändning

I drygt ett år har Ronny Nilsson, VD för Flextronics i Västeuropa, givit skäl för epitetet Sveriges mobilkung. Efter ett tufft 2001 spår han nu, om än i försiktiga ordalag, bättre tider. ”Nedgången tycks ha planat ur. Vi tror inte att det blir värre”, säger Ronny Nilsson.

Det var i slutet av januari som Sverige på allvar fick stifta bekantskap med Flextronics, som är noterat på NY-börsen och med sina totalt 77 000 anställda är världens näst största kontraktstillverkare av mobiltelefoner. Då meddelades att den dittills hyfsat anonyme elektroniktillverkaren skulle ta över Ericssons fabriker för mobiltelefoner i Brasilien, Malaysia, Storbritannien, och på vissa orter i USA. Affären beräknades vara värd fem miljarder kronor och gjorde i ett slag Ronny Nilsson till Sveriges nya mobilkung.

I egenskap av VD för Flextronics i Västeuropa sitter Ronny Nilsson även i koncernens ”senior management”, och har därmed kontakt med i stort sett alla tunga internationella telekomspelare. Nokia Motorola, Cisco, Alcatel och Hewlett Packard är bara några av de aktörer som utöver Ericsson pryder bolagets kundlista. Efter ett tufft 2001, präglat av telekomkris, spår han dock ett ljusare 2002.

”Varje månad gör vi avstämningar med våra kunder om vilken efterfrågan de räknar med. Under lång tid har de samtalen bara pekat på nedgångar och minskningar, men nu tycks det vara slut med det. Att döma av dem tycks nedgången ha planat ut”, säger han.

”Vi har anpassat oss till den efterfrågenivå som råder nu och hoppas på det bästa. Hur länge det dröjer tills den riktiga vändningen i branschen kommer är fortfarande för svårt att svara på. Men vi tror inte att det blir värre.”

Flextronics själva har inte gått oskadda ur telekomkrisen. För tredje kvartalet rapporterades en förlust på 3,5 miljarder kronor, och samtidigt meddelades att 10 000 anställda skulle få lämna bolaget. Redan i augusti tvingades bolaget varsla 1 500 av 4 000 anställda i Sverige. ”Det har utan tvekan varit ett tufft år för hela sektorn och vi har fått vidta åtgärder och anpassa oss till en mindre kostym. Men vi har gått bättre ur den här krisen än många av våra konkurrenter, vilket vi bland annat har Ericsson-affären att tacka för. Att den affären var så pass stor och bred, den tillverkningen drar ju nytta av alla tjänster vi har, att vi har kunnat hålla upp våra totala volymer”, säger Ronny Nilsson.

Ett knappt år efter att affären med Ericsson annonserades är nu integrationsprocessen klar och Ronny Nilsson sig vara nöjd med såväl affären. ”Det har varit en bra affär både för Ericsson, oss och för Sony Ericsson, som ju tillkom som ny part efter att affären gjordes upp”, säger han.

”Vi visste att Ericsson skulle göra något med sin mobiltelefontillverkning och när de valde vårt förslag blev vi naturligtvis väldigt stolta. Samtidigt var det en otroligt komplex affär; stor verksamhet över hela världen, stora processer, mycket folk och dessutom stora besparingskrav.

Han beskriver affären med Ericsson som en ”utmaning” men konstaterar, när man nu gör slutavstämningarna, att integrationen gått enligt plan.

De fabriker som övertogs gick med kraftig förlust, och Flextronics storlek sades vara det som skulle göra att man kunde pressa kostnaderna och få ekonomi på affären. Hur detta gått är Ronny Nilsson dock förtegen om. ”Om vi har tjänat pengar på affären? Vi har tjänat så mycket som vi hade tänkt. Vad det handlat om vill jag inte säga.”

Övertagandet har också varit viktigt för Flextronics ur marknadsföringssynpunkt.

”Ericsson ett stort namn och en värdefull referens. Inte så många månader senare annonserade vi en liknande affär med Alcatel. Det här är en stor, global affär som vi visat att vi klarat av att genomföra och det är naturligtvis inget vi talar tyst om.”

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.