Sveriges bästa advokatbyråer
Det framkommer i Regi Research & Strategis kartläggning av 700 av Sveriges största inköpare av juridiska tjänster. De ger sin syn på hur nöjda de är med sina advokatbyråer med hänsyn till de levererade tjänsterna.
Listan baseras på 12 kriterier som innefattar både den enskilda advokatens arbete och byrån som helhet. På andra plats efter Baker & McKenzie återfinns Mannheimer Swartling medan Gernandt & Danielsson hamnar på tredje plats. Sämre går det för Vinge som inte finns med på topp-10-listan.
Klicka här för att se hela listan över Sveriges bästa advokatbyråer!
Bolags- och chefsjurister samt vd:ar och ekonomichefer i privata företag med en omsättning över 400 miljoner kronor har, tillsammans med personer med motsvarande befattningar i offentlig sektor, fått betygsätta advokatbyråerna utifrån en tiogradig skala.
– Sedan millennieskiftet har vi haft som ledstjärna att klienterna är vår största tillgång. Vi vill ge konkret och handfast rådgivning som våra klienter har användning av, säger Sten Bauer, ordförande för Baker & McKenzie i Sverige, när han ska förklara bakgrunden till framgången.
Bo Lindqvist, managing partner, säger att firman också präglats av sitt amerikanska ursprung och att den numera är en globala byrå.
– Kostnads- och tidseffektivitet har drivits hårdare utomlands än i Sverige. Det är den skolan vi är upplärda med, det tror jag våra klienter uppskattar, säger Bo Lindqvist.
Baker & McKenzies kunder är alltså de mest nöjda. Men när Regi frågar om vilka byråer i allmänhet som de 700 cheferna sätter högst när det gäller affärsjuridiska tjänster så återfinns inte företaget bland de fem högst rankade. Där hittar vi i stället Mannheimer Swartling och Vinge i topp. Det är förmodligen ett uttryck för deras starka varumärken och framför allt för att de är de största juristbyråerna på den svenska marknaden.
De nio byråer i listan till höger som når ett klientindex på över åtta har mycket nöjda kunder, enligt Robert Skolfman, vd på Regi.
– Generellt kan man säga att alla advokatbyråer i undersökningen har nöjda kunder. Men för att rekommendera en byrå till någon annan gäller det att man är supernöjd som kund.
Det är självklart att nöjda kunder har en tendens att återkomma och att byråerna riskerar att tappa en mindre nöjd kund. Men undersökningen visar att var fjärde inköpare av juristtjänster går på rekommendationer när de ska anlita en advokat.
Ungefär var sjätte, 14 procent, av de 700 tillfrågade i enkäten funderar på att byta ut sin befintliga advokatbyrå. Främsta orsaken anges vara att avtalet gått ut och att priset är för högt.
I jämförelse med andra konsultbranscher kan man konstatera att advokatbyråernas kunder inte är speciellt priskänsliga, utan att resultat och effektivitet är viktigare. Priset är dock det kriterium där byråerna överlag får sämst betyg. Mest nöjda med priset är DLA Nordics kunder som ger poängen 7,92. Baker & McKenzie återfinns på plats åtta i denna dellista.
Sten Bauer håller med om att prisfrågan inte är det första som kunden diskuterar vid en upphandling.
– Kunderna vill ha kostnadseffektiv rådgivning, så timpriset är inte det viktigaste. Vi tycker det är viktigt att arbetet inte ska göras av någon annan än den som är mest lämpad och kostnadseffektiv, ibland är det en delägare och ibland är det en av de yngre biträdande juristerna. Det är för att kunden ska få en prisvärd rådgivning beroende på uppdragets komplexitet och för att snittarvodet inte ska bli för högt, säger han.
Flera av respondenterna i undersökningen har kommenterat att en aspekt osm kan vara viktig i framtiden för kunderna är huruvida byrån agerar etiskt korrekt, och om den har en jämställdhetspolicy och erbjuder rimliga arbetstider för sina anställda. Det tror inte Bo Lindqvist riktigt stämmer när det kommer till kritan.
– Om klienterna vill ha en produkt levererad samma dag, så tror jag de struntar i om vi måste vara kvar lite längre på eftermiddagen, säger han.
Det kriterium som byråerna får högst betyg i är tillgänglighet. En detalj är att Baker & McKenzie har en för svenska förhållanden ovanlig kontorstid; byrån har nämligen öppet från åtta till åtta.
Ni ligger i topp, men finns det något ni kan förbättra?
– Kvaliteten, som är ett nyckelord för oss. Självklart kan vi förbättra oss. Vi vill att våra klienter när de får rådgivning ska inse att det här kunde ingen gjort bättre, säger Bo Lindqvist.
Sten Bauer menar att man hela tiden måste sträva efter att bli ännu mer tidseffektiv. Han berättar hur stor skillnaden är sedan han började som advokat 1987.
– Då fick man ett brev som skulle besvaras inom en vecka. I dag ringer kunden samtidigt som han eller hon skickar ett mail. I samma ögonblick som man hör plinget i sin inkorg ringer klienten och frågar om man läst mailet. Du har ett krav på dig att leverera kvalitetsprodukter under en mycket kortare tid. Det gör att specialisering och en bra struktur på byråns know-how, och att utnyttja resultat från tidigare uppdrag, blir viktiga faktorer för att bli effektivare i din rådgivning, säger Sten Bauer.
nullnullnullnull
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.