”Sverige står sig väldigt bra”
Det är knappast ryssvärme som har präglat relationerna med vår stora granne i öst det senaste året. Ett mått på hur sval den ryska marknaden känns för tillfället är handelssiffrorna; Sveriges export till Ryssland föll med 35 procent första halvåret i år, importen med 28 procent.
Andreas Giallourakis kunde med andra ord ha fått en enklare start när han i januari tillträdde som handelssekreterare på Business Sweden i Moskva.
– Nu handlar det inte så mycket om att hjälpa nya svenska företag utan om att jobba med dem som redan är etablerade här, säger han när han tar emot Affärsvärlden på sitt kontor på Smolensky Bulvar i centrala Moskva.
Hit tog han sig via studier i ryska och en ekonomiexamen på Handelshögskolan som gav jobb i Sankt Petersburg för SEB och senare Business Sweden.
Krig, oljeprisfall, höga räntor, rubelras, sanktioner och ryska motåtgärder i form av importembargon och protektionism – listan kan göras lång över saker som försvårat tillvaron på en tidigare snabbt expanderande rysk marknad. Dessutom har det hårdnade politiska klimatet påverkat den ryska allmänhetens syn på företag från väst i negativ riktning.
– Oberoende mätningar visar att bland andra USA och Tyskland har tappat i förtroende de senaste två åren. Sverige står sig dock väldigt bra, vi förknippas med positiva saker som kvalitet och innovation och har inte påverkats på samma sätt som flera andra västländer.
Samtidigt finns det positiva tecken i den ryska ekonomin. Arbetslösheten, som ligger på cirka fem procent och därmed långt under många EU-länders, har inte ökat och onlinetjänster har snabb tillväxt.
Många, främst dubbelarbetande i Sankt Petersburg och Moskva, har också fortsatt stark köpkraft. Ryssland har en låg och enhetlig inkomstskatt, 13 procent.
Business Sweden gör regelbundna mätningar av hur svenska företag upplever korruptionen i Ryssland. Andreas Giallourakis säger att den ibland upplevs som ett problem, främst i affärer med offentliga beställare.
– Men många gör affärer här utan att drabbas av korruption. Inom B2B är det en mindre faktor. Bilden av Ryssland är starkt färgad av 1990-talet, som i flera avseenden var väldigt problematisk. Mycket har blivit bättre sedan dess.
Men det kan vara svårt att göra affärer i Ryssland ändå. Andreas Giallourakis säger att många underskattar de administrativa steg som man måste ta sig igenom för att komma in på marknaden.
– Relationsskapande är också ännu viktigare i Ryssland än hemma, man behöver lära känna dem som man gör affärer med. Samtidigt överdrivs ofta de kulturella skillnaderna för att man förutsätter att det ska vara som i Europa, men Ryssland är inte svårare än till exempel Kina eller Brasilien.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.