Almedalen
”Sverige måste behålla digital tätposition”

-Sverige rankas som tvåa i EU i digitalisering och min viktigaste uppgift som digitaliseringsminister är att se till att Sverige behåller den tätpositionen, sade Anders Ygeman på seminariet om integritet på nätet.
Han menade också att företag som Facebook och Google gynnas av att EU driver GDPR och andra integritetsfrågor eftersom det stärker kundernas förtroende för bolagen. Det var något som Facebooks Sverigechef Sam Rahini höll med om.
-Tilliten är a och o för oss och vi tillämpar GDPR i alla länder där vi är verksamma, sade Sam Rahini.
Karin Pettersson, Director of Public Policy på Schibsted, framhöll att det är en obalans mellan de stora internetföretagen och konsumenterna där företagen dikterar villkoren i integritetsfrågor och datainsamling. Hon efterlyste därför någon form av mellanled, som en konsumentorganisation, för att skydda konsumenternas intressen.
-Facebook är en del av nödvändig infrastruktur, till exempel i form av föräldragrupper med information som du bara måste läsa. Det gör det ännu viktigare att det finns en maktbalans mellan företag och konsument, sade Karin Pettersson.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.