Sverige har världens bästa rykte

I en alltmer orolig omvärld toppar Sverige listan över nationerna med bäst rykte.

Förtroenderaset för företag världen över har inte varit så stort sedan Den stora depressionen. Men inte bara företagen och dess ledningar har fått känna av ett vikande förtroende – nu får hela nationer uppleva effekterna.

– Människor förväntar sig att företagen och länderna ska kunna lösa mer av de utmaningar vi ser i dag. Men de blir de svikna, säger Nicolas Georges Trad, partner på Reputation Institute, ett analysföretag som sedan 2008 har publicerat Country Reptrak, en årlig undersökning av länders renommén.

2018 års rankning visade på en enprocentig nedgång i de undersökta nationernas genomsnittliga anseenden.

– Det har funnits många störningsmoment i världen de senaste två åren. Det ger en ihållande känsla av osäkerhet i världen när geopolitiska spänningar, nationalism och underliggande social oro blandas samman, säger institutets chef Stephen Hahn-Griffiths.

Den finansiella stabiliteten har alltid påverkat ländernas rykten, men bara två av världens toppekonomier har säkrat platser i topp tio på listan. Kanada har backat från första till sjunde plats och Japan klättrar fyra steg till nummer åtta. Inte heller ländernas storlek verkar spela någon större roll i ranknningen, skriver Forbes.

– En ny och betydande trend som vi ser komma är den altruistiska lyckan. Länderna som närmar sig toppen i rankningen är de som tillåter medborgarna att söka lyckan, säger Stephen Hahn-Griffiths.

Ett exempel på denna utveckling är Sverige, som i år säkrat förstaplatsen på listan. Redan 2016 toppade Sverige listan, för att sedan tappa till en tredjeplats 2017. Forbes skriver att Sveriges fina anseende delvis kan bero på flera decennier av olika miljö- och hållbarhetsinitiativ. Sverige har också blivit synonymt med öppenhet och gästfrihet, skriver tidningen.

Finland och Norge rankas bara tiondelar lägre än Sverige, och det finns flera olika teorier om varför de nordiska länderna placerar sig i topp. Enligt Stephen Hahn-Griffiths handlar om att ha ett tilltalande narrativ i landet, med gemensamma kärnvärderingar och målgrupper, inte helt olikt en affärsplan.

– Utmaningen för länder, till skillnad från företag, är att det finns många röster och olika grupper som kanske har olika skildringar som skiljer sig från varandra. Det som Sverige har gjort är att de har utvecklat ett narrativ som alla utgår ifrån, säger han.

Studien har gjorts på 58 000 personer i Kanada, Frankrike, Tyskland, Italien, Japan, Ryssland, Storbritannien och USA under perioden mars-april 2018.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Spotlight Group