Svenskt kök som tappar smak

Förra året hade de båda svenska kökstillverkarna Nobia och Ballingslöv en del problem, framför allt i Storbritannien.

Av de nyligen presenterade niomånadersrapporterna står det klart att Nobia har fått upp farten igen, medan Ballingslöv haft det trögare.

Organiskt växte Nobia med 11 procent mot Ballingslövs 7 procent. Nobia gjorde dessutom förvärv som gav en total försäljningsökning på 23 procent.

Även om Ballingslöv visar en sämre organisk tillväxt är den mycket god, men hur uthållig är den? Sverige står för drygt en tredjedel av försäljningen och Skandinavien totalt står för 75 procent. Man kan se det som en potential, men är den tillräckligt stor? Totalt handlar det om tre små länder, möjligheterna begränsas av marknadens storlek, även om företaget gör förvärv, vilket är något som Ballingslöv avser.

I våras köpte bolaget exempelvis den danska försäljningskanalen Svane, vilket ökar omsättningen med 250 till 300 miljoner kronor nästa år. Ett eventuellt större förvärv som skapat en del spekulationer är att Ballingslöv skulle fusionera med noterade svenska badrumsföretaget Svedbergs.

Det skulle bli en affär mellan två ganska jämnstarka parter, vilket gör att ett köp kan bli svårt att smälta. Svedbergs har ett börsvärde på nära 700 miljoner kronor, mot Ballingslövs dryga 1 miljard.

I Storbritannien bör bolaget avvakta med förvärv tills den nye vd:n med blott ett halvår på posten (den tredje på kort tid) fått ordning på verksamheten. Problemen är nära tre år gamla, och lösningen har dragit ut på tiden. Det är lätt att misstänka att det inte är så lätt fixat. Det pågående besparingsprogrammet uppges ha fått viss effekt, men det är ju inte det första, vilket skapar osäkerhet.

Ballingslövs vd Lars-Erik Danielsson förklarar den svaga utvecklingen i Storbritannien med att bolaget där säljer till byggbolag, och efter leveransmissar 2001 har bolaget haft svårt att vinna tillbaka förtroendet.

– Nu har den underliggande orderingången vänt, men en del order ligger längre fram och syns inte i försäljningen än, säger han.

Skillnaden i utveckling mellan Ballingslöv och Nobia kan delvis bero på att Nobia är aktivt i gör-det-själv-segmentet och Ballingslöv i det mer exklusiva för färdigmonterade kök. Samtidigt växer andelen omonterade kök snabbt, både i Storbritannien och i Norden, vilket kan vara ett orosmoln för Ballingslöv på sikt.

Även om Ballingslöv står inför en vändning finns det skäl att vara lite återhållsam när det gäller värderingen. Ballingslöv är högre värderat än Nobia, både räknat som p/e-tal (tillväxtvärdering), 12 mot 11 – och p/s-tal (värdering av försäljningen) 0,8 mot 0,6. Man kan argumentera att Nobias marginaler är lägre, men samtidigt är Nobia nästan tio gånger större och har en bredare internationell bas att jobba från. Nobia har också bredden i sortimentet eftersom de säljer både monterade och omonterade kök. Båda har badrum.

Ballingslövs skandinaviska verksamhet har tuffat på fint med bra lönsamhet, och det kan den fortsätta med. Men för att man ska kunna dra ut de senaste årens kurvor krävs lite större förvärv, den organiska tillväxten kommer inte att kunna axla hela tillväxten. Med den osäkerhet som finns i den brittiska rörelsen och den begränsning som den skandinaviska strategin ändå innebär, är bolaget fullvärderat på den här nivån.

Kursuppgången har varit kraftig det senaste året, 33 procent, vilket har tagit aktien från 68 till nära 90 kronor, vilket tangerar kursrekordet. Sälj på nuvarande nivå, 88-90 kronor. Affärsvärldens val i branschen är Nobia, i kraft av deras marknadsledande position och bredare internationella bas.
__________________________________

Försäljningen ökar
Ballingslöv, mkr 2003 2004p 2005p
Försäljning 1 204 1 265 1 500
Rörelseresultat 140 160 200
Resultat före skatt 100 120 170
Resultat/aktie (ink gw) 6 7,4
Resultat/aktie (exkl gw) 8,1 9,6 10,3
P/e (exkl gw) 9,5 9,3 8,6

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.