Gelato
Svenskägda Gelato trycker på gasen med nya miljarder från toppinvesterare
Människor gillar saker med en personlig prägel och utformning samtidigt som tillverkning ofta sker på ställen långt från konsumenten. Det leder till långa och dyra transporter. Det var den analysen som var grunden när skåningen Henrik Müller-Hansen år 2007 drog i gång Gelato. Dessförinnan var han VD för Tele2 i Norge mellan 2003 och 2006. Idag är Gelato verksamt i 33 länder jorden runt och Müller-Hansen är fortfarande VD och storägare.
LOKAL TILLVERKNING
I början hette bolaget Optimalprint och handlade primärt om fotoprodukter. Idag är Gelato en plattform för alla möjliga sorters produkter med en skräddarsydd design. I korthet kan man tänka sig en värdekedja för e-handel. Här står till exempel Klarna står för betalningsdelen och plattformar som Shopify står för ”butiken”. Då vill Gelato hjälpa till med lokal tillverkning och leverans av produkterna.
”Vi började som en fotoproduktsleverantör för privatmarknaden men har sedan dess utvecklats i flera steg. Bland annat geografisk expansion och mer fokus på företagsmarknaden där till exempel globala kunder som Norsk Hydro och Hexagon som kan använda vårt globala nätverk av produktionspartners inom tryck för sitt marknadsmaterial. Vi har gått från ett fåtal fotoprodukter till att idag lokalt kunna producera produkter runt om i världen. Saker som produktbroschyrer, posters, och muggar till kläder och böcker,” säger Henrik Müller-Hansen i en intervju med Affärsvärlden.
Kärnan i Gelato är dess nätverk av tryckerier inom print-on-demand och andra tillverkare runt om i världen med ambitionen att ge entreprenörer och kreatörer möjlighet att nå ut till kunder världen runt. Gelato ser sig idag som ett plattforms- och mjukvarubolag och 2019 lanserade Gelato sitt API (mjukvarugränssnitt) vilket gör att vem som helst kan integrera Gelatos nätverk av tryck och annan produktion i sitt erbjudande till sina kunder.
MILJARDOMSÄTTNING
Idag har Gelato över 100 partners inom print-on-demand vilket gör att man ligger nära de allra flesta marknader. Innan Gelato ansluter en leverantör gör man en ordentlig genomlysning för att säkerställa både kvalitet och pålitlighet. Men också för att kunna leva upp till de krav på ESG som både kunder, partners och investerare kräver idag. Om leverantörer i början var lite tveksamma så är det lättare idag, inte minst för den beläggning som Gelato kan generera.
”Ett intressant exempel är JVNZ på Nya Zealand. De kopplade upp sig mot värt nätverk i oktober förra året och i år hämtar de omkring 40 procent av sin omsättning från oss,” säger Henrik Müller-Hansen.
Det företag eller entreprenör som beställer produktion via Gelato betalar till Gelato som sedan ersätter leverantören. Gelato är idag en integrerad lösning på plattformar som Shopify och Etsy. Sedan 2018 växer omsättningen snabbt, inte minst tack vare framgångarna med API-lösningen. 2019 landade omsättningen på 500 miljoner norska kronor och steg till omkring 630 miljoner förra året.
”I år siktar vi på att passera en miljard” säger Henrik Müller-Hansen.
NU LYFTER 3D
Enligt Gelato är den globala marknaden för designade produkter av den typ som Gelato siktar på värd 230 miljarder dollar. Den väntas växa till 320 miljarder 2025. Det nya kapitalet ska snabba på den utvecklingen ytterligare och dessutom lägga grunden för steget in på 3D-utskrifter vilket öppnar för helt nya produktkategorier.
”Idag producerar vi i 2D framför allt men 3D-tekniken utvecklas väldigt snabbt. Eftersom vi inte äger våra produktionsresurser kan vi snabbt gå in i nya teknologier. 3D är en viktig pusselbit i Gelatos framtid och teknologin är fullt tillgänglig kommersiellt idag,” säger Henrik Müller-Hansen.
Ambitionen är få ut de första produkterna inom 3D inom 12 månader och till en början lär det handla om saker som heminredning, vissa sportartiklar och smycken.
”Vi har en unik position för att möjliggöra för individer att nå hela världen med sina idéer och produkter. Efterfrågan är där och mycket av nätverken har vi redan så nu ska vi accelerera expansion inom 3D men också fortsätta bygga och utveckla vår existerande affär genom att gå in på nya marknader, nya produktkategorier och stärka utvecklingsteamen,” säger Henrik Müller-Hansen och nämner ut Sydafrika, Argentina och Vietnam som marknader som står på tur.
STJÄRNSPÄCKAD ÄGARLISTA
Tidigare har Gelato tagit in omkring 50 miljoner euro i riskkapital och tidiga investerare var Harald Mix via sitt eget bolag, Marcus Wallenberg privat och brittiska Dawn Capital. Efter det har bland annat SEB Pensionsfond och Tellef Thorleifsson tillkommit. Thorleifsson är en av Norges ledande riskkapitalister och är bland annat en av grundarna till Northzone. Nu är han VD för statliga riskkapitalfonden Norfund. En annan investerare är den legendariske Morgan Stanley-bankiren John Hepburn (Wallenbergarnas favoritrådgivare) som också är Gelatos styrelseordförande.
Finansieringsrundan som offentliggörs idag är på 240 miljoner dollar och leds av Insight Partners som därefter kommer vara största ägare i Gelato jämte grundaren Henrik Müller-Hansen. Insight Partners räknas ofta som New Yorks ledande aktör inom riskkapital åt tillväxtbolag (venture capital). Insight Partners var bland annat investerare i svenska miljardsuccén Tink och tar nu en styrelseplats i Gelato. Softbanks Vision Fund 2 (under ledning av Japans mest kända riskkapitalist Masayoshi Son) och ett antal fonder förvaltade av Goldman Sachs går också in som nya ägare i Gelato.
”Det är ett kvitto på kvaliteten på vårt koncept. Vår globala plattform bidrar till att stärka e-handel runt om i världen. Det attraherar den här typen av investerare, som hör till världens främsta, att vara med på resan,” säger Henrik Müller-Hansen utan att vilja kommentera värdering eller specifika ägare.
EN MILJARD USD
Flertalet tidigare investerare tecknar också fler aktier nu men 25% av rundan går åt till att köpa en mindre del aktier från vissa existerande ägare, bland annat Henrik Müller-Hansen och Harald Mix. Resterande 180 miljoner dollar går till att finansiera och accelerera expansionen geografiskt och bredda produktportföljen inom till exempel 3D.
”När stora internationella investerare kommer in vill de ofta ha en viss storlek på investeringen och att låta existerande ägare sälja en liten del underlättade detta. De är fortfarande väldigt engagerade och till exempel Harald Mix som var en av våra första investerare är fortfarande en av de största ägarna. Sedan har vi också ett antal anställda som varit med länge och detta var ett tillfälle för dem att kunna realisera en del av det värde som skapats,” säger Henrik Müller-Hansen.
Utvecklingen för de existerande ägarna har också varit riktigt bra. När John Hepburn kom in som investerare 2015, då han ledde en finansieringsrunda på 75 miljoner norska kronor, så var värderingen runt 1,5 miljarder norska kronor. Enligt vad Affärsvärlden erfar så innebär den nu aktuella rundan en värdering på en bit över 1 miljard dollar. Det motsvarar i så fall 5–6 gånger pengarna jämfört med värderingen 2015 och så klart ännu mer för Harald Mix och Marcus Wallenberg och övriga som varit med längre.
Henrik Müller-Hansen och Gelato har hållit en väldigt låg profil i media och bolaget är nästan helt okänt i Sverige trots att bolaget är grundat och finansierat av flera svenskar. De kommande åren blir avgörande. Marknaden är gigantisk och växande. Affärsmodellen bygger på skalfördelar, nätverkseffekter och hållbarhetstrender. Med de förutsättningarna, ett starkt utgångsläge och miljardbelopp i kassan så finns det höga förväntningar på Gelato och Henrik Müller-Hansen.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.