33-listan
Svenska Truecaller ska bli Indiens svar på Wechat
Lobbyn är Halloween-smyckad med spindelnät och läskiga pumpor när vi kliver in i Truecallers kontor på Kungsgatan i Stockholm. Det är förmiddag på höstlovet och flera anställda har med sig barnen.
– Vi har anställda från hela världen. Av 90 pers här i Stockholm kanske 10–15 stycken som pratar svenska, berättar Truecallers vd och medgrundare Alan Mamedi. Så vi har byggt vår egen kultur, och den är väldigt familjär.
Det har snart gått tio år sedan bolaget lanserade sin första app, en slags avancerad nummerpresentatör för mobilen. Genom att dels söka av nätet efter telefonnummer och dels be användarna ange sina egna och andras nummer byggde företaget upp en databas som blixtsnabbt kan säga om det döljer sig en irriterande telefonförsäljare eller barnens skola bakom numret som ringer.
Appen spred sig snabbt över världen, och även om det finns över en miljon användare i Sverige har andra marknader sprungit om oss. Inte minst Indien, där Truecaller har blivit enormt, med flera hundra miljoner användare. En vanlig dag laddar fler personer ned appen än vad det bor människor i Malmö.
– Vi växer dagligen med över 400 000 nya användare. Siffran är svår att förstå, tänk dig om du skulle rada upp dem på gatan, säger Alan Mamedi.
Det är en tillväxt som förstås varit helt omöjlig om Truecaller inte haft siktet inställt på världen från dag ett. När Alan startade företaget ihop med vännen Nami Zarringhalam hade de redan gjort flera försök med svenska webbtjänster. Nu ville de göra något större.
– Våra tidigare bolag hade varit lokala och nischade mot den svenska marknaden, men vi kände att den var för liten. Sveriges största internetsajter har en miljon besökare om dagen, men det finns ju småstäder i Indien som är större än så, säger Alan Mamedi.
Där andra apptillverkare ofta först fokuserat på Europa och USA valde Truecaller en annan väg.
– Så vi tänkte att andra kan fajtas om de marknaderna så tar vi resten av världen, säger Alan Mamedi. Det innebär att man måste vara medveten om att ekonomin kanske ligger tio år efter, men när den väl tar fart kommer det att gå väldigt fort. Då gäller det att ha personal och investerare som är med på båten.
Så det är ingen slump att få pratar svenska på Truecaller-kontoret. Genom att ha anställda från Indien, Brasilien eller Ryssland får man en liten lokalkännedom utan att behöva göra dyra satsningar på kontor utomlands.
– I techbranschen kan du göra väldigt mycket från andra sidan världen. Vår filosofi har alltid varit att kolla att produkten fungerar bra och lyssna på användarna. Det kan du göra var du än sitter. Sedan kommer du till slut till en punkt där det är dags att bygga lokal närvaro för att skaffa partner, marknadsföra sig eller anställa utvecklare för att bygga lokala tjänster, säger Alan Mamedi.
Han menar att det faktiskt kan finnas fördelar med att sitta på annan ort också.
– Du ser marknaden på ett annat sätt. Det är som turisterna på Kungsgatan, de ser Stockholm på ett helt annat sätt än jag gör. De kan se förbättringar som jag inte upptäcker, säger Alan Mamedi och pekar ut genom fönstret.
Finns det något du tycker är svårt med att jobba på det sättet?
– Man måste vara öppen för de kulturella skillnaderna mellan olika marknader. Det är lätt att stirra sig blind på hur man är van vid att något ska fungera, och sedan bli upprörd när något beter sig på ett helt annat sätt.
Under åren har Truecaller breddat sig. Nummerpresentatören med superkrafter har fått stöd för textmeddelanden, röstsamtal och sedan förra året är Truecaller också en betalningstjänst i Indien – de fungerar ungefär som Swish i Sverige.
– På marknader där vi är stora ser folk på sin Truecaller-profil som vi i Sverige ser på bank-id, säger Alan Mamedi.
På många sätt börjar Truecaller likna den kinesiska mobilappen Wechat som med rasande fart har blivit en standard för alltifrån mobilbetalningar till meddelandetjänster och sociala medier, och som används av över en miljard kineser.
– Wechat är definitivt ett bolag som vi kikat på för inspiration, även om deras sätt att jobba inte har fungerat särskilt bra utanför Kina, säger Alan Mamedi.
Den självklara konkurrenten är annars Facebook som tappert försöker bygga en liknande plattform i apparna Messenger och Whatsapp. Men trots att Truecaller har en sådan tungviktare som värsta motståndare tycker Alan Mamedi att han har ett försprång.
– Jag tror inte att Facebook är ett lika starkt varumärke som Truecaller när det kommer till säkerhet, integritet och trygghet. Det är en barriär de måste knäcka. För det är ingen som vill ha Facebook, alla har det för att man måste, säger han.
Nu är ni mycket större i Indien än i Sverige, och växer fort i Afrika. Kommer huvudkontoret att stanna i Stockholm, tror du?
– Vi vill vara ett svenskt bolag, sätta Sverige på kartan, betala svensk skatt och locka hit talanger från hela världen. Så länge vi känner så kommer huvudkontoret stanna.
Truecaller – en svensk jätte i Indien
Gör: Utvecklar en mobilapp som fungerar som nummerpresentatör, chatt och i vissa länder betalningsverktyg. Över 100 miljoner människor i världen använder appen varje dag.
Startades: 2009 av vännerna Alan Mamedi och Nami Zarringhalam.
Ort: Huvudkontor i Stockholm och lokalkontor i Indien och Kenya.
Omsättning: 108 miljoner kronor (2017).
Anställda: Cirka 180 varav 100 sitter i Sverige.
Truecaller är ett av få svenska företag som varit med tre gånger på Ny Teknik och Affärsvärldens 33-lista: 2013, 2014 och 2015.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.