Svenska handlares framtidstro negativ – för fjärde månaden i rad

Ökad inflation, oroligt omvärldsläge och ökade inköpskostnader. Det gör att Svenska handlare är fortsatt pessimistiska över framtiden enligt Svensk Handels handelsbarometer för juli månad. "Förväntningar på framtida försäljning sjunker i snabb takt", säger Sofia Larsen, vd för Svensk Handel.
Svenska handlares framtidstro negativ – för fjärde månaden i rad - Svenskhandeljuli2

För den fjärde månaden i rad är framtidsutsikterna hos svenska handlare dystra. Detta visar den senaste mätningen från Svensk Handels handelsbarometer.

Oroligheter i omvärlden, ökad inflation och ökade inköpskostnader är faktorer som bidrar till den negativa framtidstron, enligt Svensk Handel.

Förra månaden låg indikatorvärdet för butikshandeln på 89 och för juli månad sänktes det med 0,3 enheter, till 88,7. Jämfört med det neutrala indikatorvärdet, som är 100, visar det på en nedgång i framtidstron hos handlarna.

“Den väsentliga slutsats vi kan dra från dessa siffror är att handelns svaga läge består. Butikshandlarna har en avvaktande inställning till de närmsta tre månaderna. Förväntningar på framtida försäljning sjunker i snabb takt. Hösten och vintern kommer att medföra utmaningar för stora delar av segmentet”, säger Sofia Larsen, som tillträdde som VD på Svensk Handel i maj.

Liten ökning för partihandeln

Partihandeln har höjts med 1 enhet till 87,7 sedan föregående månad. Men trots uppgången ser partihandlarna fortfarande dystert på framtiden.

“Man kan inte dra allt för stora växlar över partihandelns uppgång. Vi ser en marginell ökning av förväntningar kring framtida försäljning och lönsamhet, men partihandelns framtidsförväntningar är fortsatt negativa och likt inom handeln i stort ser man inget direkt ljus i sikte”, säger Sofia Larsen.

E-handeln fortsatt svag

Även e-handelns framtidstro ger ett dystert utslag på handelsbarometern. Vårens nedgående trend ser ut att fortsätta, och e-handeln sjunker med ytterligare 0,1 enheter till ett indikatorvärde på 91,1. Enligt Sofia Larsen beror det dels på att kunder har mindre konsumtionsutrymme, men även att förväntningarna att anställa mer personal ser ut att sjunka.

“Vi är oroade över det faktum att förväntningarna på att anställa personal ser ut att minska. Handeln är en av näringslivets största arbetsgivare och skapar stora möjligheter för framför allt unga människor att komma i arbete”, avslutar Sofia Larsen.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från SPOTLIGHT STOCK MARKET