Svenska företag halkar efter
Det är lätt att bli bländad av att den svenska exporten till Kina ökat i snabb takt under de senaste åren, och att Kina numera är Sveriges största asiatiska handelspartner. Exportökningarna har legat på tvåsiffriga tal.
Men faktum är att det inte är speciellt imponerande. I alla fall sett till hur snabbt den kinesiska importen har ökat. Snarare verkar det som om svenska företag inte varit speciellt lyckosamma när det gäller den kinesiska marknaden. Inte heller när det gäller direktinvesteringar är siffrorna speciellt imponerande.
Svenska företag pekas ofta ut som synnerligen aktiva på den kinesiska marknaden, både när det gäller investeringar och försäljning. Men det är svårt att hitta konkreta bevis för detta i den officiella statistiken.
Kina parkerar på en blygsam tolfteplats i den svenska exportstatistiken. Under fjolåret växte den svenska exporten till Kina med närmare 15 procent, men sett till att den kinesiska importen under samma period steg med nära 40 procent är det ingen imponerade svensk framgång. Andra länder är betydligt mer framgångsrika på den kinesiska marknaden.
Och av fjolårets exportökning stod teleprodukterna ensamma för en ungefär 80-procentig andel. Utan Ericssons framgångar i Kina skulle den svenska exporten alltså vara ännu mer slätstruken.
I början av 2005 började exporten dessutom återigen att sacka efter. Första kvartalet i år sjönk den räknat i värde med 20 procent. Troligen beror siffran på att svängningarna i teleproduktsektorn slår igenom så kraftigt i statistiken.
Hur mycket av de svenska företagens försäljning som sker genom att man etablerar fabriker eller produktionssamarbeten i landet är svårt att få något grepp om. Svenska direktinvesteringstillgångar, ett trubbigt mått på hur mycket svenska företag investerar i Kina, sexfaldigades visserligen under perioden 1996 till 2004. Men även efter denna expansion ligger direktinvesteringarna endast på lite drygt tio miljarder kronor.
Det är småpengar i sammanhanget och knappast något starkt stöd för den populära tesen om en massiv företagsutflyttning från Sverige till Kina. Än så länge är det svenska intresset betydligt större i mer närliggande regioner som Östeuropa.
Men eftersom hela den asiatiska regionen under de närmaste åren kommer att stå för en allt större del av världens tillväxt, så får man förmoda att den svenska industrins intresse kommer att fortsätta att växa. Oroväckande, från svensk horisont, är dock att så mycket verkar stå och falla med hur väl Ericsson lyckas.
Då är kineserna betydligt mer framgångsrika när det gäller försäljning till Sverige. Under årets första kvartal ökade importen av kinesiska varor med närmare 40 procent.
Även i Sverige är det textilimporten som drar upp tillväxttakten. Det är närmast förvånande hur dominant textilhan- deln är i importsiffrorna. Fortfarande syns mycket lite av den övriga importen av kinesiska varor, som enligt vissa är på väg att skölja över oss.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.