Flygbolag
Svenska Flightradar24 en pengamaskin för grundarna: ”Listor på köpare”
Samtidigt har det svenska bolaget blivit en pengamaskin med marginaler andra företag bara kan drömma om. Något som lockat till sig riskkapitalister världen över som vill ha en bit av kakan.
"Vi har gjort listor på potentiella köpare", avslöjar Mikael Robertsson som fortfarande äger nästan hela bolaget ihop med parhästen Olov Lindberg.
Det finns ett före och ett efter utbrottet i vulkanen Eyjafjallajökull, konstaterar Mikael Robertsson.
“När askmolnet svepte in över Europa kunde man se hur alla plan försvann från kartan”, minns 49-åringen, som är en av grundarna till Flightradar24.
Det blev tjänstens stora internationella genombrott.
Nästan 15 år senare följer miljontals människor det som antogs vara den syriske presidenten Bashar al-Assads flykt till Ryssland i realtid.
När Drottning Elizabeths kropp flögs från Skottland till London i september 2022 satt runt fem miljoner människor fastklistrade vid flygkartan.
Den tidigare toppnoteringen på 2,9 miljoner användare skedde i augusti 2022 under den dåvarande kongressledamoten Nancy Pelosis tripp till Taiwan. Besöket var kontroversiellt eftersom Joe Biden avrådde henne från att åka, samtidigt som Kina fördömde resan och varnade den amerikanska regeringen.
“Det var ju en flight som var otroligt populär att följa”, säger Mikael Robertsson.
Tre intäktsben
Idag har Flightradar24 dagligen tre till fyra miljoner besökare.
Bolaget startade som en hobbyverksamhet sprunget ur sajten flygresor.se. Det dröjde inte länge förrän grundarduon såg potentialen. När röken steg mot luften efter vulkanutbrottet på Island 2010 fanns 500 mottagare som kunde spåra flygplanen. Den siffran är nu 50 000.
“De här mottagarna finns hemma hos privatpersoner. Vi har en sida där man kan ansöka om att få en sån här mottagare skickad gratis till sig. Där har vi fått in lite drygt en halv miljon ansökningar sedan vi lanserade”, säger Mikael Robertsson nöjt.
Premium-abonnemang står för 40% av intäkterna
Mottagarna kräver inget tillstånd och kan läsa av flygplanets höjd, hastighet, kurs samt vilket bolag det tillhör.
Som tack för sitt bidrag till Flightradar24:s expansion får personen ett Premium-abonnemang.
Det är just bolagets Premium-tjänst som gett bolaget en skjuts i tillväxten. Idag står abonnemangen, där användaren får tillgång till större mängder flygdata och slipper annonser, för runt 40% av bolagets intäkter. Grovt räknat innebär det runt 140 Mkr i årliga intäkter från abonnemanget, enligt företagets senaste årsredovisning.
Av de resterande intäkterna kommer 40% från annonser, 20% från företagstjänster.
“Men är det en stor händelse i USA kan vi få långt mer annonsintäkter den dagen”, konstaterar Robertsson.
Förra året omsatte bolaget, som har runt 80 anställda, 353 Mkr och gjorde en vinst på 229 Mkr.
En brutal vinstmarginal på 65%.
“Jag kan säga att det har fortsatt uppåt, men kan inte säga riktigt hur mycket. Men det är fortsatt tillväxt på omsättningen”, avslöjar Robertsson.
Sådana marginaler måste dra till sig konkurrenter?
“De dyker upp här och där, men det blir svårt för dem att konkurrera utan samma täckning”, säger han och fortsätter:
“Egentligen har vi bara en direkt konkurrent, FlightAware i USA. De jobbar på ett väldigt liknande sätt. Jag tror det är bra att vi är flera stycken som som tävlar om kunderna för att kunna erbjuda en bättre tjänst och fler funktioner”.
“Försöker på alla öar”
I nuläget täcker bolagets mottagare i princip hela jordklotet. Men det finns ett område som är svårare att tracka än andra: Atlanten.
“Vi försöker på alla öar där det går och att få täckning via satelliter. Det är väldigt avancerat, dyrt och en utdragen process. Men det är något vi jobbar med hela tiden. Vi har viss satellittäckning idag och hoppas på mer framöver”, säger Robertsson, som tillsammans med Olov Lindberg i stort sett äger hela bolaget.
Under en tioårsperiod har bolaget delat ut strax över 750 Mkr till ägarna.
En sådan utdelningsfrenesi och vinstmarginaler norr om 60% har också en tendens att locka till sig hungriga riskkapitalister.
“Självklart har det funnits intresse, investmentbolag kontaktar oss ganska ofta. Det har varit svenska och utländska aktörer över nästan hela jorden, men vi har inte sett något behov av att ta in externt kapital i bolaget när vi ändå alltid varit lönsamma och gått med vinst”, säger Robertsson.
Listat potentiella köpare
En börsnotering har inte heller varit aktuell.
“Det är inget vi övervägt, men vi har haft funderingar på vad man skulle kunna göra med företaget och även gjort listor på potentiella köpare. Så de övningarna har vi gjort. Vi vet inte vad som händer om fem eller tio år, men just nu finns det inga sådana planer”, förklarar Mikael Robertsson.
Grundaren har inga planer på att kliva åt sidan, utan är i allra högsta grad fortsatt operativ i Flightradar24.
“Alla nya funktioner och tjänster, riktningen framåt. Vad vi ska fokusera på”, rabblar han upp på frågan om vad han sysslar med på dagarna.
Mest ser han fram emot att lansera bolagets nya tjänst som kan tracka events: Om ett plan exempelvis avviker från sin rutt, börjar cirkulera eller landar på en annan flygplats än planerat.
“Jag tror att det kommer driva mer företagsförsäljning. Så vi hoppas att de här 20% ska bli mer i framtiden. Där ser vi potential”, avslutar Mikael Robertsson.
Läs också:
Stora kapitalförvaltare satsar på onoterat
Kvartil-grundaren fokuserar på onoterade innehav: “Väldigt fiffigt”
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.