E-handel
Svenska e-handeln växte med 40% i fjol

“Det är betydligt fler konsumenter som har e-handlat under 2020 och den genomsnittliga konsumenten har handlat för betydligt mer pengar. En stor del av ökningen kommer sig av att väldigt många äldre konsumenter har börjat e-handla, i många fall av ren nödvändighet på grund av oro för smittspridning. Men troligtvis kommer en stor del av de här nya konsumenterna fortsätta att e-handla även efter pandemin”, säger Carl-Fredrik Teder, detaljhandelsanalytiker på Postnord, i en kommentar.
Dagligvaror uppvisar den starkaste tillväxten, upp 95%. Skönhet och hälsa kom på andra plats, upp 59%. I den kategorin ingår även apotek.
Takten har också ökat under året. I det fjärde kvartalet var tillväxten 56%.
76% av svenskarna (18-79 år) e-handlade under en genomsnittlig månad under 2020. I november och december var andelen som högst, hela 85%.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.