Svensk tillväxt på 2,1 procent

Sveriges bruttonationalprodukt (BNP) ökade med 2,1 procent under det tredje kvartalet 2014 jämfört med samma kvartal året innan. Jämfört med kvartalet innan ökade BNP med säsongsrensade 0,3 procent.

Det framgår av statistik från SCB.

Marknadens förväntningar låg vid en tillväxt på 2,2 procent i årstakt, enligt SIX News sammanställning av nio analytikers estimat. Spannet i förväntningarna sträckte sig mellan +1,7 till +2,6 med en median på +2,2 procent.

För kvartalstakten låg förväntningarna vid +0,2 procent. Här sträckte sig förväntningarna mellan +0,0 till +0,4 procent. Medianen låg på +0,1 procent.

Jämfört med motsvarande kvartal 2013 var det främst hushållens konsumtionsutgifter och fasta bruttoinvesteringar som bidrog till BNP-ökningen på 2,1 procent.

“Hushållens konsumtionsutgifter ökade med 2,4 procent. Svenskars konsumtion utomlands samt utgifter för transporter och fordon gav störst bidrag till utvecklingen. Sammantaget bidrog hushållens konsumtionsutgifter med 1,2 procentenheter till BNP-utvecklingen. Enligt säsongrensad data var hushållens konsumtionsutgifter oförändrade jämfört med kvartalet innan”, skriver SCB.

Offentliga konsumtionsutgifter ökade med 2,3 procent jämfört med motsvarande kvartal i fjol. Fasta bruttoinvesteringar steg med 4,0 procent, exporten ökade med 2,6 procent medan importen ökade med 6,2 procent. Lagerinvesteringar bidrog med 0,8 procentenheter till BNP-utvecklingen.

“Lagerförändringarna inom såväl industri- som handelsföretag bidrog till uppgången”, meddelar SCB.

Under det andra kvartalet växte Sveriges BNP med 2,4 procent i årstakt (nedreviderat från +2,6 procent) och med 0,5 procent jämfört med närmast föregående kvartal (nedreviderat från +0,7 procent).

Antalet sysselsatta i hela ekonomin ökade med 1,9 procent och antalet arbetade timmar ökade med 2,9 procent. Medelarbetstiden i hela ekonomin ökade därmed med 1,0 procent, uppger SCB.

Det tredje kvartalet 2014 innehöll lika många arbetsdagar som det tredje kvartalet 2013, varför någon korrigering för kalendereffekt inte har gjorts.

 

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från ABG Sundal Collier
Annons från Mangold