Svensk Handel
Svensk Handel: Fortsatt dyster framtidstro inom handeln
Samtliga delbranscher befinner sig alltjämt under det neutrala värdet 100, och inom två av tre delbranscher sjunker framtidsförväntningarna.
Den delbransch som fortfarande utvecklas positivt är butikshandeln, som utgörs av dagligvaru- och sällanköpsvaruhandel. Den stiger 0,3 enheter till 91,2 i månadens Handelsbarometer. Samtidigt sjunker förväntningarna inom sällanköpshandeln med 0,3 enheter till 89,4.
“Det är en giftig cocktail som sällanköpsvaruhandeln serverats. Hög inflation vilket medför extrema hyreshöjningar, i kombination med att kunder konsumerar mindre i butikerna, gör att den optimism som vi noterade under årets första månader nu tyvärr kan anses vara bortblåst”, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.
E-handelns framtidsindikator sjunker med 2,6 enheter, vilket innebär att den landar på 94,2. Därmed är mycket av den framtidstro som präglade branschen i början av året utraderad.
“Även e-handeln drabbas givetvis negativt av att vi konsumerar mindre. En liten ljuspunkt är att det fortsatt är högt tryck på hemsidorna, men det är uppenbart att den totala köpesumman är betydligt mindre än vad företagen hoppats på”, säger Larsen.
Partihandeln backar med 1,7 till 87,9.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.