Svedbergs ökar omsättning och rörelseresultat

(uppdatering avser vd-kommentar)Badrumsbolaget Svedbergs redovisar ökande omsättning under andra kvartalet jämfört med samma period året innan.
Svedbergs ökar omsättning och rörelseresultat - svedbergs-900×472
Svedbergs är en ledande nordisk tillverkare av badrumsinredning. Försäljning sker genom varumärkena Svedbergs, Macro Design och Cassøe. Sverige är bolagets största marknad.

Rörelsevinsten ökade.

Omsättningen steg 23,4 procent till 562,4 miljoner kronor (455,7). Den organiska försäljningstillväxten var -1,6 procent (-8).

Ebita-resultatet blev 75,7 miljoner kronor (57,6), med en ebita-marginal på 13,5 procent (12,6).

Rörelseresultatet blev 71,8 miljoner kronor (50,9), med en rörelsemarginal på 12,8 procent (11,2).

Resultatet före skatt var 53,5 miljoner kronor (41,5).

Resultatet efter skatt blev 40,4 miljoner kronor (33), en ökning med 22,4 procent mot föregående år.

Resultat per aktie uppgick till 0,76 kronor (0,93), vilket innebär en minskning med 18,3 procent mot föregående år.

Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till 119,2 miljoner kronor (106,4).

“I en utmanande marknad levererar vi under andra kvartalet 2024 ökad omsättning och ett förbättrat resultat jämfört med föregående år. Bakom utvecklingen ligger förvärvet av Thebalux, fortsatt stark utveckling för Roper Rhodes och ett fokuserat arbete med kostnadsanpassningar och prisjusteringar. Sammantaget väger detta upp en svag marknad för varumärkesbolaget Svedbergs”, uppger vd Per-Arne Andersson.

Svedbergs-chefen vittnar om en utmanande marknad i Norden. I varumärkesbolaget Svedbergs är det svag efterfrågan inom badrumsinredning i huvudmarknaderna Finland och Sverige.

Under “Fokus framåt” skriver han följande.

“Marknadsläget till trots, Svedbergs Group går bra. Vi har fortsatt fokus på att i det korta optimera samtidigt som vi förbereder för en uppgång i efterfrågan. Prioriterat är fortsatt högt tempo i utvecklings- och försäljningsarbetet, god kostnadskontroll och säkerställande av hög leveransförmåga. Vi är långsiktiga i vår strategi och vår positiva tro på den europeiska badrumsmarknaden ligger fast”, avslutar Andersson sitt vd-ord.

Svedbergs, Mkr Q2-2024 Q2-2023 Förändring
Nettoomsättning 562,4 455,7 23,4%
Organisk försäljningstillväxt, procent -1,6 -8
Ebita 75,7 57,6 31,4%
Ebita-marginal 13,5% 12,6%
Rörelseresultat 71,8 50,9 41,1%
Rörelsemarginal 12,8% 11,2%
Resultat före skatt 53,5 41,5 28,9%
Nettoresultat 40,4 33 22,4%
Resultat per aktie, kronor 0,76 0,93 -18,3%
Kassaflöde från löpande verksamhet 119,2 106,4 12,0%
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.