Svårt att få rätt mot bankerna
Anders Lilja arbetar som chef inom fordonsbranschen och är en av de många personer som de senaste åren anmält sin bank, SEB, till Allmänna Reklamationsnämnden.
Hans ärende tar sin början sommaren 2000, då han just sålt sitt företag. Köpeskillingen betalades ut i omgångar och en del av denna sattes på ett särskilt ”inlåningskonto”.
”Pengarna skulle betalas in i skatt ett halvår senare, vid årsskiftet, och jag hade egentligen inte för avsikt att placera dem alls. Men på banken rådde man mig att investera dem i en teknologifond, vilket man så här i efterhand kan se var en fond med minst sagt hög risk, istället för att ha dem på det konto jag hade tänkt”, säger Anders Lilja.
Värdet på de investerade medlen minskade i snabb takt under hösten och var vid årsskiftet rejält reducerade. ”Jag ringde då upp min bankrådgivare som rådde mig att behålla fonden eftersom den ’säkert skulle gå upp framöver’ och att hon skulle höra av sig”, säger Anders Lilja.
Eftersom pengarna skulle betalas in i skatt sålde han ändå, och försökte sedan vid upprepade tillfällen få kontakt med sin bank. ”Jag möttes av ett kompakt ointresse och i februari meddelade man att man inte kände något ansvar i ärendet. Det fanns inga bevis på någonting och ord stod mot ord”, säger Anders Lilja vars förlust för äventyret landade på 230 000 kronor – pengar som han nu känner sig ”blåst” på.
Anders Liljas anmälan till ARN har följts av en dialog mellan nämnden och SEB, som hävdar att något konkret råd inte givits. Hans yrkande på ersättning på cirka 240 000 kronor har fått avslag och enligt nämnden har banken inte gjort sig skyldig till ”någon försummelse eller annat otillbörligt agerande i samband med hans köp av fondandelarna.” ”Jag blev bestört av avslaget”, säger han. ”Det fanns inga lagar eller regler som skyddade mig och det här har naturligtvis fått stora konsekvenser för min privatekonomi. Hade jag inte gjort det där bankbesöket hade mitt kapital varit intakt, det är klart att jag är mycket besviken. Efter 20 år bytte jag bank, aldrig mer SEB”, säger han.
Utöver detta har bankens råd även gjort att han förlorat stora pengar på Ericsson-aktier, inköpta efter köpråd från banken under september 2000 då riktkursen låg runt 230 kronor.
”Vid det här laget har jag förlorat så mycket på den placeringen så att jag inte ens vill säga det”, säger han. Anders Lilja är långt ifrån ensam. Antalet klagomål på bankernas och finanshusens rådgivning har ökat rejält hos ARN de senaste åren som följd av börsraset. ”Jag tror att det kommer att hålla sig på den här nivån”, säger Ireéne Liin Germer på ARN. ”Jag ser inga tecken på att det ska avta i alla fall. Det är en direkt följd av börsraset och det är många som har förlorat väldigt mycket pengar.”
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.