Svår konst att se dyr ut
Det tycks som om allt fler – av den i och för sig lilla skara – som har tjänat en miljard eller flera skänker bort en del av sina pengar när de väl har skrapat ihop dem. Plötsligt står det skolor i Afrika, småföretag startas i Indien eller ett projekt inom malariaforskning får en jättedonation. Samtidigt har skatteplanering hamnat i skamvrån. Att värna sitt eftermäle har plötsligt blivit viktigare och att vara stor donator är ett bevis på framgång.
Men hållbarhet, CSR och välgörenhet i alla ära. När det kommer till att skaffa sig hög status är detta fortfarande bara bisaker. En schysst karriär, inflytelserika vänner, och möjligheten att förverkliga sig själv smäller betydligt högre, enligt en undersökning av reklambyrån McCann som har tillfrågat förmögna människor i 19 länder (se sid 36).
Kavajer, skor, smycken och handväskor är inte heller att förringa. På den fronten har emellertid de välbeställda fått problem med att man numera kan se ganska dyr ut också med små summor. Därför har bostaden seglat upp som statuskämparnas viktigaste klenod, stort och flott ska det vara, och ju fler bostäder desto bättre. Att resonera kring huruvida sommaren ska tillbringas i skärgårdsvillan, huset i Torekov eller lägenheten på Rivieran är ett gångbart samtalsämne för den som vill förbättra sitt sociala anseende. Det kan ingen wannabe matcha.
Bostäderna ska vara välinredda, helst med storslagen konst. Att just konst ökar i popularitet syns i auktionshusens försäljningssiffror, och flera prisrekord har satts under vårens auktioner. I början på juni är det dags för de klassiska auktionerna med möjlighet att knipa en Anders Zorn eller en Carl Larsson. Missa inte auktionshusens tips på sidan 42, ett måste för varje man eller kvinna med sociala ambitioner. Eller med konstintresse.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.