Svagt kvartal tynger Rusta: ”Kunderna håller i plånboken”

Rusta minskar lönsamheten och marginalerna för det andra kvartalet i bolagets brutna räkenskapsår. Samtidigt ser bolaget ljusningar i framförallt Sverige. "Vi ser tecken på att vi förmodligen är väldigt nära eller kanske till och med passerat botten", säger VD Göran Westerberg till Afv.
Svagt kvartal tynger Rusta: ”Kunderna håller i plånboken” - rusta
Rustas VD Göran Westerberg ser ljusning på den svenska marknaden. Foto: Montage / Jonathan Näckstrand / BILDBYRÅN

Marknaden blev besviken på Rustas Q2-rapport och handlar ner aktien. Bolaget ökar omsättningen, men lönsamheten minskar.

“I kvartalet har vi sett att kunderna håller i plånboken och har varit väldigt intresserade av kampanjer. Vi ser att det är fler som söker sig till oss men att de har något tunnare plånböcker”, säger VD Göran Westerberg till Afv.

Enligt bolaget gynnas de av sänka inköpspriser under Q2 och en ökad försäljning av egna varumärken. Lönsamhetstappet förklaras av betydande valutaeffekter.

VILL FÅ UPP MARGINALERNA

Rustas marginaler har pressats under inflationen, då bolaget “ville försvara sin lågprispunkt”. I Q2 rapporterar bolaget ett bruttoresultat 1 195 Mkr (1 153), med en bruttomarginal på 43,9% (43,6).

“Vid IPO:n lovade vi marknaden att vi skulle ta oss tillbaka till de historiska bruttomarginalerna på 44-45%. Nu är vi mycket nära. Det handlar om ett par tiondelar. Nu ska vi skifta fokus till att driva tillväxt”, säger Göran Westerberg.

“Skälet till att tillväxt är så otroligt viktigt för oss är volymökningen. Det gör oss mycket starkare på inköpsmarknaderna. Vi får helt enkelt bättre priser och det är just grundbulten i hela vår affärsidé.”

tecken på att ha passerat botten

Och efter Q2 märker lågpriskedjan en tydlig förändring och förbättring.

“Vi ser tecken på att vi förmodligen är väldigt nära eller kanske till och med passerat botten. Särskilt i Sverige ser vi att vi har en kund som faktiskt har börjat spendera lite mer och inte på ett inflatoriskt prisdrivet sätt utan att man faktiskt stoppar mer saker i korgen samtidigt som fler besöker oss”, säger Göran Westerberg och fortsätter:

“Det är någonting nytt, det har vi inte sett på över ett år.”

Black friday och julförsäljningen har kommit igång efter Q2:s slut. Den förbättring Rusta ser tror man är större än de enskilda försäljningshändelserna.

“Vi tycker att vi märker en skillnad från motsvarande försäljningsperioder föregående år jämfört med det vi ser det här året. Det är en hälsosammare utveckling för vår del.”

OSÄKERT PÅ ÖVRIGA MARKNADER

Rustas näst största marknad Norge hade en stark tillväxt i kvartalet, medan “övriga marknader” (Finland, Tyskland och Online) möter tuffa jämförelsetal. Samtidigt säger Göran Westerberg att det är osäkert vart Finland och Norge är på väg.

“Tyskland ligger förmodligen sist. Det är lite svårare att sia om Norge och Finland. I Sverige har man ändå fattat en del politiska beslut som kommer att gynna köpkraften. I Finland har man ju till och med höjt momsen i september månad. Även om vi inte har sett någon markant skillnad så är det i alla fall ingenting som hjälper konsumtionen.”

Rustas VD säger att kunder stoppar ner mer i korgen i starten av Q3 jämfört med i Q2. Foto: Arkivbild. Jonathan Näckstrand / BILDBYRÅN / COP 94 / JN0149

Online är inte prioriterat för Rusta och e-handelsförsäljningen redovisas under “övriga marknader” som gemensamt hade en nettoomsättning på 569 Mkr (586) för andra kvartalet. Den svaga utvecklingen förklarar Rusta med tuffa jämförelsetal.

“Online tenderar vi att övervägande sälja skrymmande produkter och produkter till högre kvittovärden”, säger Göran Westerberg och förtydligar att under sommarmånaderna säljs mycket grillar och utemöbler.

“Det har inte varit riktigt det kunden har varit ute efter den här säsongen. Hösten har varit lång och varm. Man investerar inte så mycket i den typen av produkter utan det är lite mer måste-produkter. Så jag ska säga att online för vår del inte haft en positiv utveckling under kvartalet”

FLER BUTIKSÖPPNINGAR

Samtidigt som bolaget rapporterar om flera motvindar, så reviderar Rusta upp sin varuhusexpansion. Från att tidigare ha guidat för 40–60 stycken de kommande 3 åren säger bolaget att 50–80 nya varuhus ska öppna.

“Möjligheten för oss att hitta lägen och att också kunna skriva kontrakt på rimliga kommersiella villkor har ökat markant”, säger Göran Westerberg.

“Vi är jätteglada över att det har varit en islossning. Det ser vi tvärs över hela linjen. I Sverige, Norge, Finland och även i Tyskland ser vi en lättning.”

Under kvartalet öppnades 5 nya varuhus, och ytterligare ett har öppnats efter kvartalets slut.

“Tvärtemot vad jag tror antagandet är hos folk, så är det att även lågprisbranschen går bättre under högkonjunkturer. När kunder får mer pengar i plånboken så går all handel bättre. Vi klarar oss bättre i lågkonjunkturer men vi går som bäst i högkonjunkturer”, säger Göran Westerberg.

Läs mer: TikTok-kaos på Rusta: ”Överträffade våra vildaste förhoppningar”

Läs mer: Rusta: Inte längre lågpris

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.