Suget efter trygghet gav dem storkovan

Nyligen sålde Alexanders Hars och Lars Karlsson sitt mjukvarubolag System OK till Sonic för 75 miljoner kronor. Fyra år tidigare hade de en affärsidé - men inga pengar och ingen teknisk lösning.

På System OK:s kontor i centrala Göteborg hörs ett desperat kvinnoskrik. Vd:n Alexander Hars möter Affärsvärldens reporter, skakar hand, ler och förklarar skriket: Det är filminspelning på gång.

I rummet intill tas scenerna om: Jenny sitter vid datorn. Hon är noga, på gränsen till neurotisk, perfekt ordning på skrivbordet, putsar tangenterna med en dammtrasa innan hon reser sig. Så lämnar hon rummet för en kaffepaus. I nästa scen kommer en ung man in i rummet, slår sig glatt ner vid Jennys dator, knappar på den och kladdar ner den med kaffe och glass. Datorn kraschar. Den unge mannen lämnar rummet. Jenny kommer tillbaka. Hon upptäcker vad som hänt och skriker. “Bli ännu mer desperat!” uppmanar regissören.

Alexander Hars avslöjar fortsättningen:

– Nu upptäcker Jenny att det faktiskt finns en räddning. Hon behöver bara trycka på F7 så återställs datorn. Hon har inte förlorat något av det hon sparat. Det är så vår produkt Back-on-track fungerar.

System OK startades 2003 av Alexander Hars och hans kollega Lars Karlsson, tekniskt ansvarig på företaget. I november 2006 köptes bolaget av amerikanska Sonic för 11 miljoner dollar, ungefär 75 miljoner kronor. System OK kommer att fortsätta driva sin verksamhet från Göteborg, nu som dotterbolag inom Sonic.

Lars Karlsson och Alexander Hars var datorfreaks i skolan. De ägnade timmar åt spel och programmering, kuskade runt i Europa, levde billigt och ändamålsenligt bland spel- och datafantaster.

– Samtidigt som vi gick på Chalmers jobbade vi deltid på ett skolföretag, Skoldatagruppen, i Stockholm. Där handlade det om att se till att göra datorerna i skolan säkra mot sabotage från elever. Det fanns ju ett stort behov eftersom skolorna köpt in så många datorer, säger Lars Karlsson.

– Sedan började vi titta på hur supporten fungerade i företag. Vi tyckte att hela systemet kring datasäkerheten behövde effektiviseras. Att den som får problem med sin dator, eller drabbas av en krasch, ska tillbringa timmar i långa telefonsamtal eller vänta på att supportteknikern kommer på plats, eller tjata på en kollega som kanske kan hjälpa till – det är inte effektivt. Ännu värre när man är ute på säljresa och datorn inte startar. Då har man extremt små möjligheter att få hjälp. Ganska sällan kan man lösa den sortens problem via telefon.

Lars Karlsson och Alexander Hars började skissa på en lösning på problemet och deltog i affärsidétävlingen Venture Cup. Deras förslag gick ut på att återställa kraschade datorer med en enda knapptryckning. De vann inte.

– Det var lite jobbigt då eftersom vi behövde pengar för att fortsätta att utveckla idén, berättar Lars Karlsson.

De två unga blivande entreprenörerna gick till Chalmers Innovation och fick pengar för att under ett halvår utveckla ett “proof of concept”, att förvandla idén till en konkret teknisk lösning. Överenskommelsen innebar också att Lars och Alexander sa upp sig på Skoldatagruppen och började arbeta i Chalmers lokaler.

– Större delen av tiden gick åt till att brainstorma. Vi ställde oss frågor hur vi skulle lösa de tekniska. Vi hade detaljerade kunskaper i Windows och tyckte vi hade bra förutsättningar att komma på något. Men det vi sedan fick fram fungerade inte så bra.

Så tog pengarna slut. Innan de funnit en lösning.

– Men vi var vana sedan studentlivet vid att leva knapert. Jag tror ärligt talat inte att vi tänkte så mycket. Vi var så övertygade om att vi snart skulle ha en lösning som skulle vara lysande, säger Alexander Hars.

Sparade pengar och lån från föräldrarna höll dem flytande. Och efter ett halvår kom nya pengar. Dels från Chalmers, dels från den statliga myndigheten Teknikbron. I maj 2003 hade Lars och Alexander en fungerande produkt klar.

Nu var tanken att erövra företagsmarknaden och snabbt bli självfinansierande, berättar Lars Karlsson.

– Vi tog sikte på Volvo, Ericsson och de stora bolagen och tänkte att vi skulle in och dominera. Men det var otroligt svårsålt. Vi var alldeles för små för att komma in och börja sälja programvaror i de stora organisationerna. Det handlade om ren kallringning, vi ringde växeln och frågade vem som var datoransvarig och kopplades och försökte sälja in ett möte.

Lars och Alexander försökte i ett halvår men resultaten uteblev. Företagen nappade inte.

– Vi satt i krismöte och då var det någon som erinrade sig vad en it-chef sagt: “Det här skulle jag gärna vilja ha – hemma!” Det blev ett uppvaknande. Vi hade funderat på hemmamarknaden men kommit till slutsatsen att det var svårt att komma åt hemanvändarna. Att vår produkt skulle stå i ett ställ på Siba lockade inte. Vi skulle drunkna i mångfalden.

I stället tog System OK kontakt med ett ledande hem-pc-bolag som startat i svallvågorna efter regeringsbeslutet i mitten på 1990-talet, beslutet som innebar att anställda i företag och organisationer förmånligt kunde hyra och köpa hem datorer. Hem-pc-bolaget, som hade en egen supportavdelning, såg möjligheterna att minska kostnaderna.

System OK fick en kund som köpte – och som köpte mycket. Lars och Alexanders bolag växte och skrev avtal med flera av landets stora hem-pc-försäljare. Under 2004 och 2005 sålde System OK 75 000 licenser. Det gav en omsättning på 18-19 miljoner efter bara två år på marknaden.

– Det gick löjligt fort. Vi satt på kvällarna och brände skivor själva i början innan vi lade ut det på andra firmor.

De två grundarna började anställa, och hade vid försäljningen tolv anställda.

I rummet intill filminspelningen sitter ett gäng unga programmerare med bakgrund från Chalmers och dricker förmiddagste. Någon packar upp en kartong med kampsportskläder och får initierade kommentarer.

– Vi är kanske lite väl homogena, säger Lars Karlsson. Alla har samma bakgrund, är i samma ålder, nästan samma intressen. Helt klart skulle vi må bra av en större bredd i personalen. Som det är nu har vi bara en tjej här. Vi är på jakt efter mer folk nu, framför allt projektledare.

Framgångarna under 2005 fick bolaget att börja snegla på Storbritannien som en möjlig marknad att erövra utomlands. Där fanns en hem-pc-marknad med liknande förmåner för anställda som i Sverige.

– Tyvärr skrotades systemet i England, så vi slutade bearbeta där. Vårt mål var att hitta kanaler i andra länder som innebar att vi slapp öppna försäljningskontor där. Vi tyckte det var för dyrt. Vi ville hitta smarta kanaler för att komma ut.

System OK började diskutera med datortillverkare som Dell och Siemens om att få sitt säkerhetsprogram förinstallerat i deras datorer.

– Det är ju dit vi vill. Det är så vi får ut vår produkt i störst volym, säger Lars Karlsson. Men återigen var vår litenhet ett problem. Att komma dit via de stora företagen krävde en lång process av godkännanden. Så för vår del var det bättre med en partner och Sonic, som var intresserade av oss, hade bra kontakter in på Dell.

Under våren förra året förhandlade bolagen och i somras blev affären klar. En perfekt matchning, tycker Lars Karlsson.

– Sonic är ett amerikanskt bolag, och stort på cd-bränning, på att skapa musik och media. Och vi står för säkerheten.

Mats Holm

mats@reportageborsen.se

___________________________

Svensk säkerhet en global säljsuccé

System OK satsar på USA och spelar ut klassiska svenska kort: säkerhet och trygghet. Det är argument som svenska företaag använder sedan länge. Förklaringen är svenska krockkuddar och neutralitetspolitiken.

– I många fall har det börjat som krav från politiskt håll, från samhället. Det må handla om cykelhjälmar, trepunktsbälten, krockkuddar eller säkerhetsstolar i bilar. Resultatet har blivit en rad företag i dessa branscher. De har blivit framgångsrika och säkerhetsprofilen har blivit en del av företagens image.

Det säger Patrick Regnér, som forskar inom området strategiska förändringar på Institute of international Business på Handelshögskolan i Stockholm.

– De här banden gäller kanske särskilt företag i transportsektorn, som Volvo, Autoliv och Folksam, där finns ju också kopplingar till en politisk ideologi som betonar trygghet och säkerhet.

Om det går att hitta tämligen raka band mellan företag inom transportområdet och den politiska sfären är förhållandet något mer komplicerat när det gäller data- och it-branschen. Men många av dagens it-företag har sitt ursprung i företag som varit nära knutna till försvarsindustrin. Där var säkerheten knuten till neutralitetspolitiken.

Företag som Datasaab, som senare blev Ericsson Information Systems, utvecklade system som byggde på säkerhet. Man skulle kunna invända att alla länder har ett försvar, men i Sveriges fall, med en ömtålig neutralitetspolitik, var det förstås särskilt viktigt med täta system.

Lars Karlsson på System OK menar att det kan vara något av en svensk specialitet, att ha säkerhet som affärsidé.

– Vi är väl ett folk som vill att saker ska fungera och som är beredda att betala för det. Man stör sig ju på sådant som inte fungerar, och vill göra något åt det.

Mats Holm

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från AMF
Annons från AMF