Miljardärerna som tjänar på studentmössorna

Miljardärerna Tomas Billing och Fredrik Karlsson har via IPO-kandidaten och investmentbolaget Röko mutat in en attraktiv och mycket svensk nisch: De äger fyra bolag som producerar studentmössor och dominerar därmed en till synes alltmer betalningsvillig marknad.
Miljardärerna som tjänar på studentmössorna - Röko
Foto: Janerik Henriksson

De får se till att ha en riktigt lycklig dag, studenterna. Runt 14 000 kronor kostar nämligen kalaset i genomsnitt, med ett spann från 7 000 kr för en billigvariant till 35 000 kronor för lyxstudenten, enligt DN. En omistlig och allt dyrare ingrediens är studentmössan, som inte längre är ser likadan ut på allas huvuden. I de sociala mediernas tidevarv har den istället blivit en individualiserad pryl med starkt signalvärde, inte bara på skolgården utan även på fotona till Tiktok och Snapchat.

Pris för studentmössa med tillval som en Afv-redaktör designar åt en kollega: 5 629 kr

Svensk sommarnisch

Grundpriset för en studentmössa ligger på överkomliga 400-500 kronor, men utöver det betalar många elever extra för tillval som bara en marknadsförares fantasi sätter gränserna för. Broderat namn, egna färgval på insidan, ”ädelstenar” i pannan, eko-material, emblem, tiaror, flaggor, och den underliga – men tydligen viktiga – detaljen att ta bort en söm som normalt syns. För de äventyrliga finns även LED-skärm att få och en student berättar för Aftonbladet att ett slutpris på 6 000 kronor bara var ”några klick bort”.

Studentmössor är inte någon miljardaffär, men en väl så profitabel och stabil marknad, där kundernas mottaglighet för kreativa uppsälj-idéer förefaller stor. Det är ett faktum som investerarna Tomas Billing och Fredrik Karlsson uppmärksammat. Sedan ett par år dominerar de den attraktiva nischen genom investmentbolaget Röko, som äger fyra mössbolag och ytterligare ett som säljer andra studentrelaterade produkter.

Trotjänande VD:ar slår sig ihop

Tomas Billing gjorde sig ett namn som VD för Lundberg-ägda Hufvudstaden under 1990-talet, men var sedan under två decennier en Ax:son Johnson-man i rollen som VD för Nordstjernan. Parallellt i tid arbetade Fredrik Karlssons under 22 år som VD för serieförvärvaren Lifco och var därmed en nyckelperson i Carl Bennets bolagssfär. Efter en medial kontrovers med Bennet om hans lön sparkades Karlsson 2019, samma år som Billing blev tillgänglig. Tillsammans grundade de Röko, vars motto “vi äger för evigt”, i kombination med en decentraliserad modell, är en filosofi tagen direkt ur Bennets regelbok.

Det nya investmentbolagets ägarlista fylldes snabbt av namnkunniga och finansiellt starka personer, bland andra Henrik Didner, Henrik Ekelund, Harald Mix, Anders Wall och Carl Bennets mentor och affärspartner Rune Andersson.

Största ägare i Röko MSEK Kapital Röster
1 Tomas Billing 1 152 10,0% 28,7%
2 Fredrik Karlsson 1 152 10,0% 28,7%
3 Trift Capital 1 020 8,9% 3,2%
4 Adam Gerge (AEMG Capital) 850 7,4% 2,6%
5 Santhe Dahl 595 5,2% 1,9%
6 Frida Upadhyay 459 4,0% 1,4%
7 Smalandiis AB 354 3,1% 10,7%
8 Egil Stenshagen 340 3,0% 1,1%
9 Rune Andersson (Mellby Gård) 340 3,0% 1,1%
10 Gunnar Dellner 340 3,0% 1,1%
Längre ner på ägarlistan finns bland andra Mats Arnhög, Henrik Didner, Henrik Ekelund, Lundbergs forskningsstiftelse, Harald Mix, Erik Engström, Annika Falkengren och Anders Wall.
Källa: Holdings

Idag har Röko 25 innehav som spretar mellan alltifrån mode, byggvaror och golfprodukter, till mjukvara och ett hantverksbryggeri. Det bolag som samlar studentprodukt-tillverkarna under sig är danska AJAT Group som Röko köpte en majoritet i 2022.

Tillsammans omsatte studentproduktföretagen under en förlängd redovisningsperiod från juli 2022 till december 2023 runt 200 miljoner kronor, med en vinstmarginal på nära 15%.

Traditionsvurm manövrerar ut traditionsföretag

Det största Röko-företaget inom studentmössor är marknadsledande ABC-gruppen. Det grundades 2002 av tre Täbykillar som redan från start hade siktet inställt på att stimulera efterfrågan på skolprodukter som kopplas till “glädje, traditioner och minnen”.

Deras bredare produktpalett, framtagen för social media-generationen, har inneburit hård konkurrens för branschtraditionalister som till exempel CTH Ericson, en hattmakarfirma grundad för över 100 år sedan som fortfarande syns i utbudet.

Studentproduktföretag Ägare Omsättning MSEK Resultat MSEK Rörelse-vinst
ABC-gruppen (18 mån) Röko* 93,4 14,8 15,8%
Crownstudent (18 mån) Röko* 35,0 2,8 8,0%
C. L. Seifert (18 mån) Röko* 59,6 12,5 21,0%
Nordic Studentevent (Sveastudent) Röko* 7,5 -1,3 -17,3%
Total studentomsättning Röko 195,5 28,8 14,7%
CTH Ericson (12 mån) Familjeägt 6,3 1,1 15,9%
*Ägt via AJAT
Källa: Bolagens årsredovisningar

Ingen Röko utan eld

Allt sedan Rökos grundande har det talats om en framtida börsnotering och styrelseordförande Billing har flera gånger bekräftat att det ska ske, men med en oklar tidsplan. I mitten av 2022 bekräftade bolaget att de träffat potentiella investerare, men förra sommaren uteslöt styrelseordförande Billing en listning under 2023. Istället tog man in 708 Mkr, främst från befintliga ägare.

När IPO-fönstret ser ut att långsamt öppnas i år, efter ett magert 2023, omtalas Röko igen som en stark kandidat. en intervju 2021 med Afv kallade Fredrik Karlsson en notering för “egentligen det enda alternativet”.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Annons från Mangold
Annons från ABG Sundal Collier