Röko
Miljardärerna som tjänar på studentmössorna
De får se till att ha en riktigt lycklig dag, studenterna. Runt 14 000 kronor kostar nämligen kalaset i genomsnitt, med ett spann från 7 000 kr för en billigvariant till 35 000 kronor för lyxstudenten, enligt DN. En omistlig och allt dyrare ingrediens är studentmössan, som inte längre är ser likadan ut på allas huvuden. I de sociala mediernas tidevarv har den istället blivit en individualiserad pryl med starkt signalvärde, inte bara på skolgården utan även på fotona till Tiktok och Snapchat.
Svensk sommarnisch
Grundpriset för en studentmössa ligger på överkomliga 400-500 kronor, men utöver det betalar många elever extra för tillval som bara en marknadsförares fantasi sätter gränserna för. Broderat namn, egna färgval på insidan, ”ädelstenar” i pannan, eko-material, emblem, tiaror, flaggor, och den underliga – men tydligen viktiga – detaljen att ta bort en söm som normalt syns. För de äventyrliga finns även LED-skärm att få och en student berättar för Aftonbladet att ett slutpris på 6 000 kronor bara var ”några klick bort”.
Studentmössor är inte någon miljardaffär, men en väl så profitabel och stabil marknad, där kundernas mottaglighet för kreativa uppsälj-idéer förefaller stor. Det är ett faktum som investerarna Tomas Billing och Fredrik Karlsson uppmärksammat. Sedan ett par år dominerar de den attraktiva nischen genom investmentbolaget Röko, som äger fyra mössbolag och ytterligare ett som säljer andra studentrelaterade produkter.
Trotjänande VD:ar slår sig ihop
Tomas Billing gjorde sig ett namn som VD för Lundberg-ägda Hufvudstaden under 1990-talet, men var sedan under två decennier en Ax:son Johnson-man i rollen som VD för Nordstjernan. Parallellt i tid arbetade Fredrik Karlssons under 22 år som VD för serieförvärvaren Lifco och var därmed en nyckelperson i Carl Bennets bolagssfär. Efter en medial kontrovers med Bennet om hans lön sparkades Karlsson 2019, samma år som Billing blev tillgänglig. Tillsammans grundade de Röko, vars motto “vi äger för evigt”, i kombination med en decentraliserad modell, är en filosofi tagen direkt ur Bennets regelbok.
Det nya investmentbolagets ägarlista fylldes snabbt av namnkunniga och finansiellt starka personer, bland andra Henrik Didner, Henrik Ekelund, Harald Mix, Anders Wall och Carl Bennets mentor och affärspartner Rune Andersson.
Största ägare i Röko | MSEK | Kapital | Röster | |
1 | Tomas Billing | 1 152 | 10,0% | 28,7% |
2 | Fredrik Karlsson | 1 152 | 10,0% | 28,7% |
3 | Trift Capital | 1 020 | 8,9% | 3,2% |
4 | Adam Gerge (AEMG Capital) | 850 | 7,4% | 2,6% |
5 | Santhe Dahl | 595 | 5,2% | 1,9% |
6 | Frida Upadhyay | 459 | 4,0% | 1,4% |
7 | Smalandiis AB | 354 | 3,1% | 10,7% |
8 | Egil Stenshagen | 340 | 3,0% | 1,1% |
9 | Rune Andersson (Mellby Gård) | 340 | 3,0% | 1,1% |
10 | Gunnar Dellner | 340 | 3,0% | 1,1% |
Längre ner på ägarlistan finns bland andra Mats Arnhög, Henrik Didner, Henrik Ekelund, Lundbergs forskningsstiftelse, Harald Mix, Erik Engström, Annika Falkengren och Anders Wall. | ||||
Källa: Holdings |
Idag har Röko 25 innehav som spretar mellan alltifrån mode, byggvaror och golfprodukter, till mjukvara och ett hantverksbryggeri. Det bolag som samlar studentprodukt-tillverkarna under sig är danska AJAT Group som Röko köpte en majoritet i 2022.
Tillsammans omsatte studentproduktföretagen under en förlängd redovisningsperiod från juli 2022 till december 2023 runt 200 miljoner kronor, med en vinstmarginal på nära 15%.
Traditionsvurm manövrerar ut traditionsföretag
Det största Röko-företaget inom studentmössor är marknadsledande ABC-gruppen. Det grundades 2002 av tre Täbykillar som redan från start hade siktet inställt på att stimulera efterfrågan på skolprodukter som kopplas till “glädje, traditioner och minnen”.
Deras bredare produktpalett, framtagen för social media-generationen, har inneburit hård konkurrens för branschtraditionalister som till exempel CTH Ericson, en hattmakarfirma grundad för över 100 år sedan som fortfarande syns i utbudet.
Studentproduktföretag | Ägare | Omsättning MSEK | Resultat MSEK | Rörelse-vinst |
ABC-gruppen (18 mån) | Röko* | 93,4 | 14,8 | 15,8% |
Crownstudent (18 mån) | Röko* | 35,0 | 2,8 | 8,0% |
C. L. Seifert (18 mån) | Röko* | 59,6 | 12,5 | 21,0% |
Nordic Studentevent (Sveastudent) | Röko* | 7,5 | -1,3 | -17,3% |
Total studentomsättning Röko | 195,5 | 28,8 | 14,7% | |
CTH Ericson (12 mån) | Familjeägt | 6,3 | 1,1 | 15,9% |
*Ägt via AJAT | ||||
Källa: Bolagens årsredovisningar |
Ingen Röko utan eld
Allt sedan Rökos grundande har det talats om en framtida börsnotering och styrelseordförande Billing har flera gånger bekräftat att det ska ske, men med en oklar tidsplan. I mitten av 2022 bekräftade bolaget att de träffat potentiella investerare, men förra sommaren uteslöt styrelseordförande Billing en listning under 2023. Istället tog man in 708 Mkr, främst från befintliga ägare.
När IPO-fönstret ser ut att långsamt öppnas i år, efter ett magert 2023, omtalas Röko igen som en stark kandidat. en intervju 2021 med Afv kallade Fredrik Karlsson en notering för “egentligen det enda alternativet”.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.