Strömavbrottet slog ut bankkort
Betalningsproblemen drabbade svenskar med Eurocard/Master Card som försökte genomföra betalningar utomlands samt utländska kortkunder som befann sig i Sverige.
Kortkunder i alla svenska storbanker utom Nordbanken drabbades av strömavbrottet. Totalt var det 800 000 svenska kortinnehavare som riskerade att få problem på grund av avbrottet. Totalt finns det 1,5 miljoner Eurocard/Master Card-kunder i Sverige.
Europay International med huvudkontor i Bryssel är det ansvariga bolaget bakom Eurocard/Master Card. Europay International förmedlar korttjänsterna till lokala banker som utfärdar korten till sina kunder.
Enligt Europay Internationals preliminära uppskattningar var det mellan 20 000 och 30 000 svenska kortkunder som befann sig utomlands under söndagen och måndagen och därmed fick problem att genomföra betalningar. Totalt beräknas ett tusental transaktioner ha påverkats men den fullständiga bilden blir klar först om några dagar.
”Det finns rutiner som hanterar de här lägena så att man ändå kan genomföra transaktioner och få sina köp och utcheckningar från hotell gjorda. Problemet är minimerat genom den robusthet som finns i systemet”, säger Mats Taraldsson tillförordnad regionchef för Europay i norra Europa.
De manuella rutiner som kopplades in innebar att kontrollen av en lång rad utlandsköp fick genomföras via telefon. Detta hjälpte dock inte de kunder som försökte ta ut pengar i uttagsautomater.
”Problemet gällde svenskar i utlandet och utländska kunder som befann sig i Sverige. De manuella rutinerna tar längre tid men vi försökte lösa förfrågningarna så snabbt som möjligt”, säger Kerstin Ottosson informationsansvarig på SEB Kort, ett av de svenska kortbolag vars kunder drabbades av strömavbrottet.
Bakom Eurocard/Master Card-systemet finns ett komplicerat kommunikationsnätverk som kopplar ihop de svenska bankerna och Europay i Bryssel.
Strömavbrottet slog ut den knutpunkt som förmedlar internationella förfrågningar om kortkontroll till de svenska bankerna och vidare till Europays huvuddator Bryssel.
Mats Taraldsson vill inte avslöja vilket bolag som ansvarar för driften av den knutpunkt som slogs ut. Den enda informationen han vill ge är att driften har lagts ut på ett företag i Kista-området och att flera svenska banker använder kopplingspunkten för internationell kommunikation.
Varför de nödvändiga reservsystem som krävs för att klara ett strömavbrott saknades ska nu utredas tillsammas med bankerna. Knutpunkten var utslagen från söndag morgon till måndag kväll.
”Det här får vi se över på alla plan. Det gäller elleverantörerna, de nätansvariga och vi måste också se hur vi har konfigurerat vårt system. Vi måste titta på backup-rutiner för att undvika en sådan här situation igen”, säger Mats Taraldsson.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.