Instabee
Stress och ångest på Kinneviks leveransbolag
En ex-anställd uppger till SVT hur han märkte att det saknades timmar på lönespecifikationen.
“Det visade sig att Budbee inte ersätter för övertid, som de menar skulle vara en morot att om man är snabb och effektiv”, säger chauffören.
Samma person säger att man måste leverera paketen även efter avslutad ruttid, annars riskerar man varning och få sänkt driver level (lönetillägg).
Han varnar för att upplägget är ett sätt att utnyttja arbetskraften, särskilt personer med utländsk påbrå som kanske inte känner till sina rättigheter som arbetstagare.
Budbee ingår i Instabee, ett bolag med Kinnevik som största ägare och som skapades när Budbee och Instabox gick ihop. Även Creades är delägare.
Problem uppges också förekomma hos Instabox, fast här i form av stress, att leverera det som bolagets app räknat fram att man ska klara av under en dag.
“På Google maps stod det nästan alltid att det tog längre tid än appen beräknat. Det gick inte att köra till exempelvis Söderhamn på den tiden som appen ville”, säger en ex-anställd i Sundsvall till SVT Västernorrland.
Stressen uppges ha lett till mycket ångest och farhågor att tappa körkortet då man fick köra snabbare än tillåtet för att klara av leveranserna.
Både Budbee och Instabox, som båda ingår i Instabee, har avböjt en intervju.
Läs även:
Macéus: ”Vi drunknar i paket men de går inte att skicka”
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.