Strejken: SAS tappade 15 procent av passagerarna i april

Pilotstrejkens första fem dagar blev dyra för flybolaget SAS. Det visar månadssiffrorna för trafiken.
Strejken: SAS tappade 15 procent av passagerarna i april - sas-strejk-700_binary_6956579.jpg

SAS-koncernens reguljära passagerartrafik sjönk med 12,8 procent i april 2019 jämfört med samma månad i fjol, påverkad av den pilotstrejk som bröt ut i slutet av månaden. Eftersom kabinfaktor samtidigt ökade betyder att  14,9 procent färre passagerare på grund av strejken. Det visar flygbolagets aprilsiffror.

De fem första dagarna av pilotstrejken låg i slutet av april och under dessa dagar ställdes över 2 800 flygningar in.

“Nästan 270 000 kunder drabbades, vilket resulterade i svaga trafiktal under april månad”, skriver SAS vd Rickard Gustafson i samband med att trafiksiffror för april publicerats.

Enligt honom “visade trafiktalen för april en god utveckling jämfört med föregående år” innan strejken bröt ut.

“Konflikten ledde dock till en minskning av kapacitet och antal passagerare i reguljärtrafik med 14,9 procent respektive 14,5 procent. En högre kabinfaktor på de flygningar som inte påverkades av konflikten medförde en ökning av valutajusterad enhetsintäkt med +8,6 procent”, skriver han vidare.

SAS piloter inledde en strejk den 26 april, parterna enades sedan om ett treårigt avtal den 2 maj. Totalt hade SAS Group 2,19 miljoner passagerare under månaden, cirka 14 procent färre än samma månad året före, varav reguljärtrafiken stod för nära 2,16 miljoner, en minskning med 14,5 procent.

SAS valutajusterade yield, intäkten per passagerarkilometer, var upp 6,1 procent i april jämfört med samma månad i fjol. Den så kallade valutajusterade Pask-nivån, passagerarintäkter i relation till tillgänglig flygstol, var upp 8,6 procent.

Kabinfaktorn för reguljärtrafiken ökade samtidigt med 1,7 procentenheter till 74,4 procent.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.