Strålfors: Tryckt förvandling

Jakten på spännande teknikföretag har smittat av sig också på "trista" Strålfors.

Strålfors nya företagsledning håller så smått på att tvätta bort den “trista” tryckeristämpeln. Satsningar inom tillväxtområden som elektronisk handel och kort för GSM-telefoni, så kallade “smarta kort”, fångar börsens intresse. Strålfors IT- och internet-relaterade produkter och tjänster växte förra året med drygt 30 procent.

Strålfors ligger långt framme när det gäller kort och kortlösningar. Inom e-handelssystem tillhör Strålfors veteranerna. Redan för 15 år sedan levererade Strålfors sitt första e-handelssystem, baserat på EDI (Electronic Data Interchange).

Strålfors har drygt 100 konsulter som arbetar med system för elektronisk handel mellan företag. Ambitionen är att expandera inom detta område. Idag kombinerar Strålfors internetbaserade e-handelssystem med sådana som bygger på EDI. Därtill har Strålfors erfarenhet av att knyta ihop e-handelssystem med kundernas affärssystem, en kompetens som många nya företag inom området inte riktigt behärskar. Exempelvis utvecklar Strålfors en lösning som kombinerar internethandel med EDI för Järniakedjans 130 butiker. Systemet gör det möjligt att kommunicera med samtliga leverantörer till kedjan. I jämförelse med många av konkurrenterna erbjuder Strålfors dessutom ett betydligt bredare utbud av produkter och tjänster kring överföring av information.

Smarta kort

På kort-området tillverkar Strålfors både traditionella magnetkort och numera också “smarta kort”. För Europolitans räkning levereras exempelvis en lösning som innefattar allt från tillverkning av GSM-kort till faktureringsrutiner.

I år har också ett samarbete inletts med Fingerprint Cards, som utvecklat ett system för elektronisk verifiering där fingermönstret ersätter pin-koden i kort och kortläsare. Tanken är att samarbetet ska leda till säkrare lösningar inom e-handel, datoråtkomst och inpassering.

Når lojalitet

Strålfors försöker också få kunderna att i allt större omfattning köpa en hel kedja av kommunikationstjänster från bolaget. Främst handlar det om skräddarsydda lösningar inom “lojalitetsprogram”, direktmarknadsföring och administrativa tjänster. När det gäller lojalitetsprogram tillhandahåller bolaget exempelvis alla de delar som krävs för att hantera kundklubbar och en ganska tät kommunikation med slutkunder. Det betyder att Strålfors erbjuder sig att sköta trycksaker, databashantering, internetlösningar, kortbetalningsfunktioner, tryckning, kuvertering, svarshantering och “lojalitetkort”. Produkter och tjänster som då levereras från koncernens övriga affärsområden.

Äldre ekonomi dominerar

Fortfarande är det dock bolagets “traditionella” verksamheter som dominerar. Av fjolårets omsättning på närmare 2,6 miljarder kronor svarade dessa för 85 procent. Det handlar mestadels om mogna grafiska produkter som blanketter och etiketter. Undantaget är spelprodukter (bongar, programblad, kvittorullar etc) där Strålfors är störst i Europa. Här ökade omsättningen med 25 procent i fjol. Utöver detta bedrivs också grossistförsäljning av datatillbehör samt utveckling och tillverkning av maskiner för pappershantering i samband med höghastighetsskrivare.

Affärsvärlden anser dock att det krävs betydligt större förändringar än vad som genomförts så här långt för att Strålfors ska omvärderas. Tillväxten för koncernen som helhet skulle behöva höjas ett par pinnhål. De senaste två åren har bolaget inte ens nått upp till det egna tillväxtmålet på minst 10 procent. Förvärv inom de framtidsinriktade verksamheterna skulle säkert uppskattas av placerarna. Det finansiella utrymmet finns.

En renodling där handelsrörelsen säljs skulle förmodligen på samma sätt uppfattas positivt av aktiemarknaden.

En hämsko är att Strålfors fortfarande bär alldeles för tydliga spår av ett familjeägt bolag med dålig extern information och klen likviditet i den egna aktien. Att redovisa resultatet per affärsområde är ett minimikrav som varje börsbolag borde kunna leva upp till, tycker Affärsvärlden. Därtill kunde den nya företagsledningen gjort sig besväret att även presentera siffrorna enligt den nya koncernstrukturen redan i bokslutskommunikén. Nu kommer dessa siffror först i början på maj. Som det är nu famlar aktieägare och analytiker till stor del i blindo.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från SciBase